"Antichrist" årets bedste danske film

Opdateret 19.26: Von Triers "Antichrist" hyldet som bedste danske film. Den tog yderligere fire Bodil-priser.

Lars von Triers "Antichrist" modtog hæderen som bedste danske spillefilm, da årets Bodil-priser blev uddelt. I alt fik filmen fem statuetter.  Fold sammen
Læs mere
Foto: Rune Evensen

Gæsterne blev modtaget i Imperial med rød løber og hvidklædte vestalinder med håret ærbart draperet med hvidt slør. Guldpailletter glimtede i blitzlys, og kjolernes grader af nedringethed blev ivrigt diskuteret. Med andre ord var det tid til uddeling af Bodil-priserne, som tildeles årets bedste præstationer inden for filmkunsten og gives af filmmedarbejdernes forening.

Aftenens største vinder var uden tvivl Lars Von Trier og hans meget omtalte film »Antichrist«. Filmen blev aftenens topscorer med fem priser for henholdsvis Bedste danske film, Bedste mandlige hovedrolle til Willem Defoe, Bedste kvindelige hovedrolle til Charlotte Gainsbourg, Bedste fotograf til Anthony Dod Mantle og Årets Sær-Bodil til Kristian Eidnes Andersen for lyddesign til filmen.

Ole Bornedals film »Fri os fra det onde«, der ikke vandt biografpublikummets gunst i form af mange solgte biografbilletter, fik oprejsning med to priser for Bedste kvindelige birolle til Pernille Vallentin og Bedste mandlige birolle til Jens Andersen. Årets Æres-Bodil gik til de tre initiativtagere til den alternative filmskole Super16: Carsten Myllerup, Linda Krogsøe Holmberg og Jens Mikkelsen.

Aftenens gallashow blev styret af den veloplagte vært Lasse Rimmer (der jokede med sin egen præstation i hovedrollen i Bornedals film). Lasse Rimmer var denne aften flankeret af dj Djuna Barnes og sangerinden Tina Dickow. Barnes havde til lejligheden lavet et miks af de nominerede films lydsider, og Tina Dickow spillede blandt andet fra soundtracket til en af de nominerede film »Oldboys«.

To af aftenens hovedpersoner var ikke selv til stede, men fik ikke desto mindre mange lovord fra scenen. Willem Dafoe fik prisen for Bedste Mandlige Hovedrolle i »Antichrist«. Om ham blev der i begrundelsen for pristildelingen sagt, at hver ny rolle »er en udfordring for ham og for tilskueren. Den unavngivne ægtemand og psykoterapeut, som Willem Dafoe spiller i Lars von Triers film er hverken helt eller skurk, han er hævet over godt og ondt. Og vi er til stadighed fascineret af dette flertydige menneske – opfyldt af ond tro og gode hensigter – og vi ærer Willem Dafoe for at gå hele vejen for at give os et så udmattende og berigende ubehag.«

Endelig sig selv

Charlotte Gainsbourg, der spiller overfor Willem Dafoe i »Antichrist«, blev tildelt årets Bedste Kvindelige Hovedrolle. Fra scenen blev den franske skuespillerinde beskrevet som en, der længe har stået i skyggen af sine berømte forældre, men at hun endegyldigt var trådt ud som selvstændig kunstner.

»Vi kender Charlotte Gainsbourg som en alsidig kunstner på mange områder, og som skuespillerinde spiller hun lige overbevisende stærk og svag. I »Antichrist« må hun være begge dele som kvinden, der foretager og underkaster sig grusomheder man ikke kan forestille sig. Både fysisk og følelsesmæssigt må det have været en ekstremt krævende rolle at spille, og vi hylder Charlotte Gainsbourg for hendes mod, hendes overbevisning og, frem for alt, det talent, som gør et så mærkværdigt væsen som Triers »Hun« til en virkelig, uforglemmelig kvinde af kød og blod,« lød det i begrundelsen for prisoverrækkelsen, hvilket udløste en stor klapsalve fra salen.

Der var selvsagt også roser til Lars von Trier selv, der fik prisen for årets Bedste Danske Film. Publikum blev mindet om den skandale, som de voldsomme scener i »Antichrist« udløste i Cannes, hvor filmen delte kritikerne i mange hadere og en håndfuld tilbedere, hvilket må have glædet instruktøren, der ønsker, at hans film skal være som »sten i skoen«.

»Antichrist« gnaver og irriterer. Den rummer korte scener som chokerer, men tager man stenen ud af skoen og betragter den nærmere, så rummer den umådeligt smukke passager og betydninger, der ikke uden videre lader sig fastlægge.

»Antichrist« hæver sig over det meste anden internationale filmkunst som en forunderlig og flertydig fabel om forholdet mellem en kvinde og en mand og mellem det gode og det onde. Fortolkningerne står i kø, og alle filmelskere har brugt timer på at diskutere denne udfordrende film. Sådan er det nu engang, når kulturen skal indhente og inddæmme kunsten. Det lykkes nok aldrig med Triers kunst, så lad os blot hylde en film og en instruktør, der frygtløst og visionært vinder nyt land for filmkunsten,« lød det i begrundelsen for prisoverrækkelsen.

En anden af Lars von Triers film blev også debatteret som et underholdende indslag i præmieuddelingerne. Det skete da »smagsdommer« Adrian Hughes interviewede tre filmkritikere om Lars von Triers animationsfilm »Rejsen til Squashland«, der stammer fra den gang, instruktøren stadig gik i korte bukser.

Polle fra Snave

Skuespilleren Jens Andersen vandt prisen for årets Bedste Mandlige Birolle i Ole Bornedals voldsomme »Fri os fra det onde«. I mange år var Jens Andersen landskendt for sin rolle i reklamefilmene »Polle fra Snave«, men med rollen som den indebrændte lastbilchauffør Lars i Bornedals film, var det »slut med det tossegode«, sagde skuespillerinden Sara Boberg, der overrakte prisen til Jens Andersen.

»Lars rummer alle samfundets værste sider: chauvinismen, racismen, misundelsen og det klassehad, der ligner jantelov. Kynisk søger han at skyde skylden for et dødsfald over på en fremmed. Han er en moderne Kain, og Jens Andersen formår som de færreste kunsten at skabe forståelse og sympati for personer som handler uforståeligt eller usympatisk,« lød ordene fra Sara Boberg.

Jens Andersen kvitterede med en takketale, hvor han takkede alt fra filmholdet til dem, »der holder dørene for gamle damer« og sågar til »morgenduggen«.

I samme film udmærkede Pernille Vallentin sig i rollen som den underkuede Scarlett, og derfor kunne hun hjembringe årets Bedste Kvindelige Birolle.

»Pernille Vallentin er et af sin generations mest spændende talenter. Men Scarletts fornedrelse bliver i kraft af Pernille Valentins sårbare og overlevelseskraftige spil i sandhed bevægende,« sagde Jesper Christensen, der overrakte prisen til Pernille Vallentin.

Årets Æres-Bodil gik i år til initiativtagerne bag den alternative filmskole Super16. Bodil-prisen 2010 var også et gennembrud for animationsfilmen, idet Bedste amerikanske film gik til Pixar og Pete Docters »Op« og Bedste ikke-amerikanske film gik til Ari Folmans »Waltz With Bashir«, der dokumenterer Folmans egne oplevelser under den israelske hærs etniske udrensning i Libanon i 1982.

Endelig fik Anders Riis-Hansen prisen for bedste Dokumentarfilm for »Blekingegadebanden«.

Dagens Bodil-ceremoni sluttede af med en forpremiere på Lone Scherfigs Oscar-nominerede film »An Education«. Hvorefter den videre fest fortsatte på Library Bar.