Manisk legebarn Altså et klassisk eventyr om kampen mellem det gode og det onde, men unægteligt en historie, der kapriciøst bevæger sig ad mange eksotiske omveje og gennem talrige surrealistiske situationer. Den slags er lige noget for det maniske legebarn Tim Burton, og eftersom hans nye film oven i købet er i 3D, kan man kun måbe ved mødet med det ene bizarre og pittoreske tableau efter det andet kulminerende med et slag udkæmpet mellem to hære bestående af henholdsvis spillekort og skakbrikker. En film for børn er dette hektiske, ironiske og ganske voldsomme eventyr ikke. Voksne kan more sig over den stærkt sminkede Johnny Depps lystigt affekterede præstation (med skotsk dialekt!) som den gale hattemager - en krydsning mellem Edward Saksehånd og den caribiske pirat Jack Sparrow - og især glæde sig over, at australsk fødte Mia Wasikowska som Alice besidder en smuk kombination af det sødmefulde og det snusfornuftige. Der er tonsvis af computeranimation i den ekstremt kunstige film, og undertiden er det faktisk svært at se forskel på skuespillere og computerskabte figurer. På den led er »Alice in Wonderland« en teknologisk triumf, og dens virtuose, visuelle stil virker ganske overvældende. Men - hvor utaknemmeligt det end er - man sidder benovet og ikke det mindste berørt af et værk, der nok giver lattermusklerne en smule at arbejde med, men intet stof til eftertanke og slet ingen fugtige øjne. For Tim Burtons film er mageløs på en lettere mekanisk facon.
PÅSKETILBUD
Fuld digital adgang i 2 mdr. for 149 kr./md.