Al magt til folket

Viggo Mortensen har sit livs rolle i en morsom, gribende og væsentlig film om personlig frihed og vrangsiden af det amerikanske samfund.

BMINTERN - Viggo Mortensen og børnene i filmen Captain Fantastic Fold sammen

Ben er en idealistisk mand, der med sin hustru og seks børn har valgt at fornægte det almindelige samfund for at bo i skoven. Her lærer han selv sine seks børn op i hvad som helst fra litteratur over jagtteknik til politik. De er stærkere og klogere end de fleste andre børn, men de er også sociale analfabeter, og nu da deres mor er blevet syg, knirker det i familien.

Familiefaderen er inspireret af antikapitalisten og filosoffen Noam Chomsky, og han har givet sine børn mærkelige navne som for eksempel Bodevan og Vespyr. Hvert barn er dermed unikt, men de er samtidig dybt afhængige af deres far, fordi de ikke kender så meget andet. Da deres mor rapporteres død, drager far og alle unger på en rejse til hendes begravelse i en gammel bus. Her møder de det amerikanske forbrugersamfund første gang, og religion som Ben og familien også afskyr.

Korstog mod USA

»Power to the People – Stick it to the Man,« siger Ben, der flirter med et begreb som civil ulydighed.

Viggo Mortensen har her en glansrolle som idealisten, der nok er gået lidt for langt, men som man alligevel til fulde får sympati for og forstår. Bens korstog mod USA er som at sætte det ondeste spejl op foran det ekstreme land. Mortensen virker dobbelt godt i rollen, fordi man let forestiller sig, at der er meget af Viggo Mortensen selv i den karakter. han spiller. Selv Mortensens sydamerikanske urte-te er blevet en rekvisit i filmen.

»Captain Fantastic« er en feel-good-film på en alternativ facon. Nemlig på den måde, at den lægger op til, at hver enkelt kan føle dét, som vedkommende vil. Modsætningerne mellem samfundet og familien bliver måske nok lidt vel håndfaste i sidste del af filmen og afslutningen noget amerikansk og pæn, men filmens ånd er så særlig, at ansvarlige voksne bør gøre sig den tjeneste at se filmen med såvel små som store i familien. Der er både grine- og grædegaranti og velgørende meget at tale om bagefter. Og samtidig er identifikation og underholdningsværdien undervejs helt i top.

Hvad: Captain Fantastic.

Hvem: Instruktør: Matt Ross. Medvirkende: Viggo Mortensen, Frank Langella, George MacKay, Steve Zahn.

Hvor: Premiere over hele landet.