Fem stjerner og forargelse til Skoda

Roomster høster både topkarakter og kritik efter crashtest. Toyota Auris klarer sig flot, mens der atter er skæld ud til koreansk bilindustri

Roomster er den første Skoda, der slipper fra Euro NCAPs crashtest med alle fem stjerner i behold. Fold sammen
Læs mere

Der er sylespidse torne på de roser, Skoda høster efter Euro NCAPs crashtest af multibilen Roomster. Som den første Skoda nogensinde scorer den tjekkiske familiecontainer ellers topkarakteren fem stjerner. Alligevel er der drøje hug til Skoda, fordi fabrikken ikke vil rette en potentielt farlig fejl på de biler, der allerede er solgt.

Allerede i september afslørede NCAPs crashtest, at batterikablerne i Roomster ødelægges ved en frontalkollision. Den manglende strøm betyder, at selestrammerne ikke aktiveres, og at rat- og passagerairbag udløses for sent. Skoda bad derfor om en ny test, hvor man dels forsøgte at beskytte de udsatte kabler, dels indsatte en kondensator, der sikrer strømforsyningen.

Indgrebet hjalp. Kablerne knuses ganske vist også i den nye test, men airbags og selestrammere udløses korrekt. Efter et frontalsammenstød er der dog ingen strøm til at aktivere eksempelvis lys og katastrofeblink.

Efter forbedringen er Roomster blandt de sikreste familiebiler i sin klasse. Det samme kan man ikke sige om de udgaver, der allerede er solgt - alene i Danmark drejer det sig om 250 biler. Og der er ingen hjælp at hente hos Skoda. Fabrikken har meddelt, at man ikke agter at tilbagekalde og sikre allerede leverede biler. En holdning, der vækker forargelse hos Euro NCAP. Bestyrelsesformand Claes Tingvall er »skuffet«, mens det danske NCAP-medlem, FDMs motorredaktør Leif Nielsen, siger:

»Det er stærkt kritisabelt. Fem stjerner eller ej: Skoda svigter sine tidlige Roomster-købere.

Samtidig bør kommende Skoda-kunder være opmærksomme, når de bestiller en ny Roomster. De skal sikre sig, at de får den forbedrede udgave. Det gør de ved at få indføjet på slutsedlen, at bilen skal have et produktionsnummer fra VIN TMBVCB5J875025783,« lyder Leif Nielsens råd.

Så er der anderledes udelt begejstring over Toyota Auris, der afløser legendariske Corolla til marts. Auris sætter kun ét point til i frontaltesten, godt hjulpet af en effektiv knæairbag ved førerpladsen. Ellers er der dømt total tryghed, og det belønner Euro NCAP med topkarakteren fem stjerner.

Rygter vil vide, at Toyota i lighed med lillebror Yaris planlægger en basismodel med mindre sikkerhedsudstyr end Auris er testet med her. For ikke at skabe tvivl om Auris' sikkerhed, vil den danske Toyota-importør dog ikke røre ved en eventuel spare-udgave.

To sydkoreanske biler slipper mindre nådigt fra besøget i Euro NCAPs testlaboratorier.

Firehjulstrækkeren Hyundai Santa Fe har problemer med hårde dele i instrumentpanelet, der laver skader på forsædepassagerernes ben. Gardinairbaggen virker heller ikke efter hensigten, og så må den store Santa Fe nøjes med fire stjerner.

Helt galt går det i fodgængertesten. Santa Fe er direkte hensynsløs overfor bløde trafikanter, og melder sig dermed ind i en lille klub af offroadere, der opnår pinlige nul point i fodgængertesten.

Meget bedre går det ikke for testens anden koreaner, Kia Magentis, der endnu ikke importeres til Danmark. To magre præstationer, der får NCAP-bestyrelsesformand Claes Tingvall til at give koreanerne klar besked:

»Det er rædselsfulde resultater for de to koreanske mærker. Efter lang tid er bilindustrien endelig begyndt at tage fodgængersikkerhed alvorligt, og adskillige producenter gør fremskridt. At Santa Fe ikke opnår et eneste point viser, at Hyundai ikke på nogen måde har arbejdet på at beskytte fodgængere. Det er en bekymrende ligegyldighed overfor denne vigtige gruppe af trafikanter. Mærker som Hyundai og Kia er nu langt bagefter de bedste konkurrenter. Det er på høje tid, at de indser, at så dårlige resultater er uacceptable.«