Færre kø-buler med nyt sikkerhedssystem

Et vågent øje i bilens forrude skal forhindre buler og skader.

Tre ud af fire gange, en bil kører ind i en anden bil, sker det ved hastigheder under 30 km/t. Det siger forsikrings-statistikken, men der sker der langt flere uheld, som aldrig anmeldes.

Situationen er klassisk: Man snegler sig af sted i en endeløs fyraftens-kolonne af kontortrætte medtrafikanter, hvis største ønske er at komme hjem. Og så siger det »bang!«, fordi opmærksomheden svipsede i et splitsekund. Der skal ses på skaderne og og udveksles forsikringsoplysninger.

Volvo arbejder på en teknik, der skal kunne forhindre halvdelen af alle kollisioner bagfra. Det vil betyde en reduktion i piskesmældsskader og i antallet af værkstedsregninger. »City Safety« består af en radar, der er anbragt i bilens forrude i højde med bakspejlet. Radaren kan »se« bilerne foran sig i op til seks meters afstand, men kan også registrere, om de nærmer sig ildevarslende hurtigt og tolke dette som tegn på, at der måske er en kollision på vej. I sådanne tilfælde vil systemet opbygge bremsetryk og vente på, at føreren træder på bremsen. Reagerer føreren ikke, vil systemet selv bremse bilen og koble speederen fra.

Volvo understreger, at opfindelsen ikke er en sovepude: »Systemet virker kun ved hastigheder på 30 km/t eller derunder, og den automatiske bremsning aktiveres kun, når systemet vurderer, at en kollision er nært forestående. Systemet træder så til for at begrænse konsekvenserne eller - i visse tilfælde - forhindre kollisionen,« forklarer Ingrid Skogsmo, der er direktør for Volvo Cars Safety Centre.

En begrænsning er desuden, at radaren kan blive dækket af is, sne og snavs, ligesom diset og tåget vejr kan nedsætte dens funktion.