Tre mandlige forfattere udgav sig for at være en kvinde. Nu har de vundet en millionpris

Det vakte stor opsigt, da tre hvide mænd mellem 40 og 50 år fredag vandt den spanske Premio Planeta de Novela-pris, som med en præmiesum på en million euro er verdens mest indbringende litteraturpris for en bog. De tre mænd havde udgivet romanen under kvindeligt pseudonym.

De tre forfattere ved den prestigefulde præmieuddeling fredag. Fra venstre er det Jorge Diaz, Antonio Mercero og Augustin Martinez. Fold sammen
Læs mere
Foto: Josep Lago/AFP/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Isak Dinesen, Ellis Bell og A.M. Barnard har – ud over at stå bag en række litterære værker, der i dag betragtes som klassikere – en ting til fælles: De er alle mandlige pseudonymer for kvindelige forfattere.

Noget har dog ændret sig, og efter uddelingen af den prestigefulde spanske litteraturpris Premio Planeta de Novela har især et spørgsmål fyldt i debatten: Kan mænd tillade sig at profitere på at udgive sig for at være kvinder?

Tre mandlige forfattere – Agustín Martínez, Jorge Díaz og Antonio Mercero – har hver især tidligere udgivet bøger i eget navn, men først da de tog det kvindelige pseudonym Carmen Mola, tog den litterære karriere fart.

Romanen »La Bestia«, som vandt prisen fredag, foregår i Madrid i 1834  og handler om en journalist og en politimand, som forsøger at opklare en række mord på unge piger fra lavindkomstfamilier.

Carmen Mola kaldes i folkemunde for den »spanske Elena Ferrante« og står ifølge The Guardian for ultravoldsomme thrillere. Netop det, at fortællingerne var særdeles voldsomme, var én af årsagerne til, at forfatterinder som Charlotte Brontë i sin tid valgte at skjule sig bag et mandligt pseudonym.

En fordel at være kvinde?

De tre mænd bag Carmen Mola benægter, at pseudonymet på nogen måde skulle have hjulpet dem til den store succes:

»Vi gemte os ikke bag en kvinde, vi gemte os bag et navn,« forklarer Antonio Mercero til det spanske medie El País.

»Jeg ved ikke om et kvindeligt pseudonym vil sælge mere end et mandligt, jeg har ingen idé, men jeg tvivler.«

De tre forfattere er ikke de første til at benytte sig af kvindelige pseudonymer.

Den populære britiske journalist og forfatter Sean Thomas, ændrede således sit originale mandlige pseudonym, Tom Knox, til det kønsneutrale S.K. Tremayne, da han »ikke ville skræmme læsere væk, som ikke mente, at en mandlig forfatter kunne bære en kvindelig stemme«.

Thomas forklarede desuden til The Guardian i 2015, at beslutningen bar frugt.

»Jeg skiftede køn. Jeg blev en kønsneutral forfatter. (...) Vi var alle enige. Til dels på grund af, hvad jeg lige forklarede, men også fordi det nu til dags uden tvivl hjælper fiktionsforfattere at være kvinde – eller i hvert fald ikke at være mand.«

Den aktivistiske organisation The Women's Institute anbefalede ifølge mediet sidste år et af Carmen Molas værker som del af et større udvalg af bøger med kvindelige forfattere, herunder Margaret Atwood, som kan »hjælpe os med at forstå realiteterne og erfaringerne hos kvinder, som har levet i forskellige tidsperioder i historien, og som bidrager til at skabe opmærksomhed omkring rettigheder og frihed«.

De tre spanske forfattere har i forbindelse med prisen vundet en million euro – cirka 7,4 millioner danske kroner.