Salvini vil indføre »livredningsafgift«: Det skal koste 41.000 kr. at bjærge en migrant

NGO-skibes redningsaktioner i Middelhavet skal stoppes »med alle midler«, mener den italienske indenrigsminister Matteo Salvini, der nu vil afskrække hjælpeorganisationerne med bøder.

En gummibåd fra den tyske hjælpeorganisation Sea-Eye gør klar til at bjærge migranter i havsnød tidligere på foråret. Den slags redningsaktioner kan blive en dyr fornøjelse, hvis den italienske indenrigsminister Matteo Salvini får vedtaget sin seneste stramning. Fold sammen
Læs mere
Foto: Handout/REUTERS/Ritzau Scanpix

Den franske NGO Médicins sans Frontières har reddet ca. 80.000 migranter fra druknedøden siden 2016. En indsats, der skulle have kostet organisationen ikke færre end 440 millioner euro (ca. 3,3 mia. kr.), hvis det står til Matteo Salvini.

Den italienske indenrigsminister har, siden protestregeringen i Rom kom til magten for et års tid siden, arbejdet målrettet på at bremse NGOernes redningsaktioner i den centrale del af Middelhavet. Og hans seneste idé er at ramme dem økonomisk.

Nye regler skal således gøre det muligt at uddele bøder på op til 5.500 euro (ca. 41.000 kr.) pr. bjærget migrant, som sættes i land i Italien. Det fremgår af et dekret, som Salvini i løbet af de kommende uger præsenterer for det italienske parlament, hvor hans højrenationale parti Lega sammen med koalitionspartneren Femstjernebevægelsen har absolut flertal.

Hjælpeorganisationerne ser, ikke overraskende, tiltaget som en krigserklæring.

»Det vil svare til at give ambulancer bøder for at køre patienter på hospitalet,« siger Claudia Lodesani, der leder den italienske afdeling af Médicins sans Frontières, til The Guardian og fortsætter:

»Dekretet truer alle retsprincipper om pligten til at redde liv.«

Af samme grund strider det også mod den italienske forfatning, mener den uafhængige senator Gregorio De Falco.

»Det vil tvinge folk til at betale for at redde andres liv. Men samtidig er det en pligt at hjælpe mennesker i nød, og man kan blive sat i fængsel, hvis man undlader at gøre det,« siger han til Huffington Post.

De Falco, der er tidligere officer i kystbevogtningen, er valgt for Femstjernebevægelsen, men blev sidste år eskluderet, efter at han havde stemt imod en anden af Salvinis stramninger.

Er Salvini gået for vidt?

Indenrigsministeren har det seneste års tid nægtet både NGOernes redningsfartøjer samt – i enkelte tilfælde – selv den italienske flådes egne skibe tilladelse til at lægge til kaj med migranter ombord.

Det er en kontroversiel, men i Italien samtidig stærkt populær politik, der adskillige gange har fremtvunget en fordeling af migranterne mellem andre EU-lande, og som partierne bag regeringen hidtil har været enige om.

Spørgsmålet er imidlertid, om Salvini denne gang er gået for vidt.

Dels har Femstjernebevægelsens leder, Luigi Di Maio, på det seneste i en række sager lagt afstand til den højrenationale kurs i forsøg på at markere sig over for koalitionspartneren, der siden magtovertagelsen er tordnet frem i meningsmålingerne.

Dels – og især – er præsident Sergio Mattarella alt andet end begejstret for dekretet og overvejer at blokere for vedtagelsen af det, lader kilder i Quirinale-paladset forstå over for avisen Corriere della Sera.

Hvis det gør indtryk på Salvini, lader han sig ikke mærke med noget. I stedet fik NGO-skibet Sea-Watch 3, der for øjeblikket befinder sig i farvandet ud for Libyen, forleden en umisforståelig advarsel med på vejen:

»De gør klogt i ikke at tage migranter ombord. Vi vil om nødvendigt stoppe dem med alle midler,« lød det fra indenrigsministeren.

Martin Tønner er Berlingskes korrespondent i Sydeuropa