Ni år forsinket og 40 milliarder over budget: Nu er der sat ny dato på åbning af skandalelufthavn

Brandenburg-lufthavnen i Berlin skulle have åbnet i 2011. Men sådan gik det ikke, og siden er åbningsdatoen blevet udskudt gang på gang. Nu forventer lufthavnschefen, at alt vil være klar til oktober – ni år senere end det var meningen.

Det blev ikke i 2011, sådan som det var planen, at Brandenburg Willy Brandt-lufthavnen i Berlin skulle åbne. Heller ikke i 2012, 2013 eller 2014. Men måske i 2020? Det forventer lufthavnens ledelse i øjeblikket. Fold sammen
Læs mere
Foto: Clemens Bilan/EPA/Ritzau Scanpix

På et pressemøde i Berlin fredag kom Engelbert Lütke Daldrup med et af den slags løfter, man skal passe på med at afgive.

»Datoen ligger fast. Berlin Brandenburg Airport åbner 31. oktober 2020,« sagde Engelbert Lütke Daldrup i utvetydige vendinger.

Han er øverste chef for lufthavnen i Berlin, der i et lille årti har plaget byen, selv om der ikke er kommet én eneste almindelig passagerer igennem.

Egentlig skulle den nye lufthavn i Berlin – der formelt har navn efter Tysklands kansler fra 1969 til 1974, Willy Brandt – have åbnet i oktober 2011. Men det gik ikke. Så var planen juni 2012, men nej. Siden fulgte marts 2013 og oktober samme år. Men ingen af datoerne holdt.

Gang på gang er åbningsdatoer blevet nævnt og siden udskudt. Mere end otte år er gået, siden Brandenburg Willy Brandt-lufthavnen oprindeligt skulle have budt de første flypassagerer indenfor, men det er endnu ikke sket, og i en måling fra 2017 svarede mere end hver fjerde af de adspurgte, at de ikke forventede, lufthavnen nogensinde ville åbne. Det skriver Der Spiegel.

Fra 15 til 54 milliarder kroner

Men det er ikke kun tidsplanen, der er skredet i lufthavnsbyggeriet. Det samme er budgettet.

I den oprindelige plan skulle Brandenburg Willy Brandt-lufthavnen koste i omegnen af to milliarder euro – cirka 15 milliarder danske kroner – men nu nævnes der tal, der er mere end tre gange så høje. Sidste år lød det seneste estimat således på cirka 7,4 milliarder euro – omtrent 54 milliarder danske kroner.

Ifølge Der Spiegel koster udskydelsen op mod 35 millioner euro – cirka en kvart milliard danske kroner – om måneden. I en analyse skriver Der Spiegel, at dette er hovedårsagen til, at Engelbert Lütke Daldrup nu melder 31. oktober 2020 ud i stedet for at satse på en dato eksempelvis et halvt år senere.

Engelbert Lütke Daldrup, den øverste chef for den kommende lufthavn, sagde på et pressemøde, at han forventer, en åbning vil ske i 2020. Fold sammen
Læs mere
Foto: HAYOUNG JEON.

»Mit job at få sat en stopper for denne ydmygelse«

Byggeriet af en ny, stor og international lufthavn i Berlin blev påbegyndt i 2006. Dengang var det meningen, at Brandenburg Willy Brandt-lufthavnen helt kunne erstatte byens tre eksisterende lufthavne, Schönefeld, Tegel og Tempelhof.

Men i dag bruges de to førstnævnte fortsat, og listen af fejl i byggeriet af den nye lufthavn er nærmest længere end passagerlisten i de to andre. Noget af det skyldes problemer med et automatisk brandslukningssystem, der ikke virker, men listen er lang og omfatter også andre ting.

Eksempelvis tusindvis af døre, der var blevet tildelt et forkert nummer, rulletrapper, der var for korte, og en computerfejl, der betød, at lyset var tændt uafbrudt i månedsvis.

»Det er mit job at få sat en stopper for denne ydmygelse,« sagde Engelbert Lütke Daldrup, ifølge Los Angeles Times, i foråret.

»Det er ikke på nogen måde et stolt kapitel for Berlin, når et stort infrastrukturprojekt som dette ikke kan blive færdiggjort i noget, der bare minder om rette tid eller inden for budgettet,« fortsatte lufthavnsdirektøren.

Nu er spørgsmålet så bare, om han selv er kommet til at love mere, end han kan holde – eller om lufthavnen, endelig, vil stå klar til brug ni år efter planen.