»Vi er selvfølgelig en slags forsøgskaniner, men vi er stolte af det. Nogen skal påtage sig opgaven, for musikernes og for kulturlivets skyld.«
Estefanía og Carmen var på én gang nervøse og begejstrede, da webavisen elDiario.es for præcis en måned siden mødte de to spanske piger til Europas første store rockkoncert, efter at pandemien for godt et års siden vendte op og ned på vores liv.
5.000 var mødt op for at høre bandet Love of Lesbian i Barcelonas Palau Sant Jordi-pavillon. Men var det som heldige pionerer eller deltagere i en supersprederevent? Det kunne et forskerhold, der de forløbne uger har fulgt koncertgæsterne, fortælle tirsdag
Deres resultater vil uden tvivl få et lettelsens suk til at stige op blandt musikelskere, musikere og koncertarrangører over hele kontinentet.

For smittespredningen var så forsvindende lille, at risikoen for at pådrage sig coronavirus under koncerten faktisk var mindre indenfor i pavillonen end udenfor i det omgivende Barcelona.
Måske blev slet ingen smittet
Blot seks ud af de 5.000 deltagerne blev efterfølgende testet positive. Det svarer til 130,7 pr. 100.000 over en 14 dages periode.
På samme tidspunkt og i samme aldersgruppe var den såkaldte incidens i Barcelona helt oppe på 259,9 smittede pr. 100.000.
Men ikke nok med det. Blandt de seks smittede havde fire med sikkerhed pådraget sig coronavirussen i anden forbindelse, kunne forskerne fastslå.
Hvad angår de resterende to, »er sandsynligheden for, at de blev smittet i forbindelse med koncerten minimal«, forklarede Josep María Llibre fra universitetshospitalet Germans Trias i Pujol tirsdag på et virtuelt pressemøde.

Smitterisikoen er med andre ord og at dømme ud fra testkoncertens resultater så godt som ikkeeksisterende. Men det hører med til succeshistorien, at sikkerhedsforanstaltningerne var omfattende.
Mundbind, ventilation og massetest
Palau Sant Jordi, der er Barcelonas største indendørs koncertsted, kan sætte ikke færre end 18.000 billetter til salg, når de helt store navne er i byen.
Til Love of Lesbian-koncerten blev mindre end en tredjedel af kapaciteten altså benyttet. Og selvom publikum ikke skulle holde ekstraordinær afstand, var der andre begrænsninger.
Mundbind af den professionelle FFP2-type blev udleveret ved indgangen og var påbudt overalt bortset fra området omkring barerne.

Pavillonen var blevet desinficeret, inden koncertgæsterne blev lukket ind, og der var sørget for rigelig og konstant ventilation.
Endelig, og ikke mindst, fik samtlige deltagere taget en antigentest kort tid inden koncerten, der skulle fremvises sammen med billetten og i sagens natur være negativ.
Svært for små og mellemstore spillesteder
Og lige præcis i dette element ligger testkoncertens begrænsning som argument for en generel genåbning af forlystelseslivet.
Bag koncerten stod en sammenslutning af lokale festivaler og spillesteder, og massetestningen af deltagerne blev organiseret med støtte fra den catalanske regionalregering samt deltagelse af forskerholdet.
»Det kunne lade sig gøre i denne forbindelse, men de økonomiske omkostninger er store, og små eller mellemstore spillesteder har hverken råd eller kapacitet til selv at gennemføre massetestning i forbindelse med hver koncert,« siger Jordi Herreruela, der leder Cruïlla-festivalen, til El País.

Under alle omstændigheder er det nu op til myndighederne at udarbejde regler for, hvordan koncerter kan afvikles fremover, tilføjer forskerholdets leder, Josep María Llibre.
Love of Lesbian-koncertens »solide resultater« har vist, at det kan lade sig gøre, fastslår han. Og i løbet af de kommende uger vil andre forsøg give endnu mere viden.
I Holland gennemførte regeringen sidst i marts over to dage en forsøgsfestival med flere tusind deltagere. I alt 16 blev efterfølgende testet positive.
Men det er uklart, om de blev smittet på dansegulvet, og forsøgene fortsætter. Også Storbritannien har annonceret en række testkoncerter og andre aktiviteter.
Alt tyder med andre ord på, at såvel livemusikken som nattelivet generelt er på vej tilbage – langsomt, men sikkert. For selv når virussen cirkulerer iblandt os, er det muligt at afholde sikre koncerter, viser erfaringen fra Palau Sant Jordi.
Estefanía og Carmens »offer« som forsøgskaniner har ikke været forgæves.
Martin Tønner er Berlingskes korrespondent i Sydeuropa