Den elektriske krise lurer. Nu vil den tyske bilindustri have statsstøtte

Flere tyske bilproducenter – med Volkswagen i spidsen – investerer massivt i at gå fra diesel og benzin til el. Men indtægterne kan slet ikke følge med udgifterne under forvandlingen. Bilfabrikker og underleverandører fyrer i disse uger i tusindvis, og branchen frygter for fremtiden, hvis man ikke får statsmilliarder i støtte.

En bilarbejder arbejder på at samle en udgave af Volkswagens nye elbil, ID.3. De første eksemplarer er netop kommet til Danmark, men de første kunder vil først kunne få bilen i løbet af sommeren. Fold sammen
Læs mere
Foto: Filip Singer/EPA/Ritzau Scanpix

2.100 fyresedler sætter brand i den tyske bilindustri.

Tirsdag kom meddelelsen om, at bilproducenten Opel vil skille sig af med op mod yderligere 2.100 tyske medarbejdere. Det er blot den seneste i en lang række fyringer i industrien, der er det økonomiske hjerte i Tyskland. Frem mod 2029 planlægger Opel at afskedige i alt 4.100 medarbejdere ud af i øjeblikket 16.000 på fabrikkerne i Rüsselsheim, Eisenach og Kaiserslautern.

Opels kommende fyringsrunde blev allerede onsdag et anliggende for den tyske regering. I Berlin mødes den tyske regering til autotopmøde med repræsentanter fra bilproducenter, underleverandører og fagforeninger, herunder den magtfulde IG Metall, der organiserer mange af de cirka 800.000 arbejdere på bilfabrikkerne.

Penge, tak

»Vi har brug for i hvert fald 10-20 milliarder euro (75-150 milliarder kroner, red.) fra staten. Pengene skal bruges til at sikre, at den tyske bilindustri og underleverandørerne kan udvikle de nødvendige teknologier, og at der skabes tilstrækkeligt med muligheder for at oplade elbiler,« siger Stefan Wolf til Deutschlandsfunk.de.

Wolf er direktør for en stor underleverandør af blandt andet elektronik til bilindustrien og desuden formand for VDA, den tyske sammenslutning af bil- og lastbilproducenter samt underleverandører.

Ferdinand Dudenhöffer, institutleder ved universitetet i Duisburg

»Tyskland er langsom til at agere. Derfor er risikoen, at mange arbejdspladser ender i for eksempel Sydkorea.«


Det kan synes paradoksalt, at netop den ellers så succesrige tyske bilindustri nu råber på statsstøtte. Volkswagen har i flere år har været verdens største producent af biler og solgte alene i 2019 11 millioner biler under forskellige mærker. Men selv om Tyskland sidder tungt på produktionen af luksusbiler og sælger millioner af dem i hele verden, går udviklingen netop nu så hurtigt, at både regering og bilproducenter frygter, at landets førerposition kan være væk inden for ti år.

»Tyskland er langsom til at agere. Derfor er risikoen, at mange arbejdspladser ender i for eksempel Sydkorea,« siger Ferdinand Dudenhöffer, der er institutleder og bilekspert ved universitetet i Duisburg.

Teknologiskift

For bilfabrikkerne handler det om, at man står midt i et voldsomt teknologiskifte, hvor man går fra produktion af diesel- og benzindrevne biler og i stedet satser hårdt på, at fremtidens bil skal være eldrevet.

En af udfordringerne er, at den type biler indeholder langt færre bevægelige dele end diesel- og benzinbiler. Derfor skal der bruges færre ansatte til at bygge dem og til at udvikle og producere delene. Samtidig mangler Tyskland den nødvendige teknologi og er blandt andet endnu ikke i stand til selv at producere batterier til elbilerne.

Den tyske forbundskansler, Angela Merkel, var med, da Volkswagen i november 2019 åbnede den første rene elbilfabrik i Zwickau i det østlige Tyskland. Volkswagen har investeret et milliardbeløb i etableringen af fabrikken. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ronny Hartmann/AFP/Ritzau Scanpix.

Det betyder, at man her og nu skal foretage voldsomme investeringer i ny teknologi, nye modeller og i bygning af nye fabrikker, men man mangler indtægterne til at dække investeringerne. Samtidig står stadig flere konkurrenter, primært fra Kina, klar med nye billige elbiler, og de overtager dele af markedet, som de tyske producenter før betragtede som deres eget.

I en ny rapport, lavet af en regeringsnedsat kommission, slår eksperter fast, at Tyskland risikerer at miste flere end 400.000 arbejdspladser i bilindustrien i løbet af de kommende ti år.

Det er øget konkurrence, store investeringer og risikoen for, at Tyskland mister den teknologiske førerposition, som er skrækbilledet og en af de store forklaringer på, at regeringen er lydhør over for industrien.