De 39 døde i en lastbil er kinesere – men hvordan døde de, og hvem har ansvaret?

Ifølge en række britiske medier er de 39 døde, som onsdag blev fundet i en lastbil, kinesiske migranter. I 2000 blev 58 kinesere ofre for menneskesmuglere – de blev fundet døde i en afhænger i Dover.

Britiske betjente bøjer hovedet i respekt for ofrene, mens lastbilen køres væk. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ben Stansall/AFP/Ritzau Scanpix

Politifolkene stod med bøjede hoveder, da lastbilen blev kørt væk.

I respekt, først og fremmest, for de 39 døde, som dukkede op i dens afhænger – kvalt eller frosset ihjel. Men givetvis også i frustration over efterforskningen af et massemord, der godt et døgn efter det makabre fund fortsat afføder flere spørgsmål end svar.

Det sidste først: Ifølge flere britiske medier står det – med henvisning til den belgiske anklagemyndighed – nu klart, at de døde er kinesere.

Alt tyder på, at der er tale om migranter, og at menneskesmuglere dermed direkte eller indirekte har ansvaret for tragedien, der ikke er den første med borgere fra det store asiatiske land som ofre.

Efterforskerne har også en rimelig klar idé om, hvordan lastbilanhængeren nåede frem til det gudsforladte industriområde i vestengelske Essex, hvor den blev fundet onsdag kl. 1.40. Nemlig med færgen fra den belgiske by Zeebrügge og ikke, som først oplyst, via Irland og Wales.

Og de ved, at den er indregistreret i den bulgarske by Varna af et firma ejet af en irsk statsborger.

Natten til torsdag gennemførte politiet ransagninger på to adresser i Nordirland, hvor den foreløbig eneste anholdte i sagen, en 25-årig lastbilchauffør ved navn Mo Robinson, bor i byen Portadown nær den nordirske hovedstad, Belfast.

Hvem, hvordan og hvornår?

Mo Robinsons rolle i sagen er imidlertid uklar ligesom en lang række andre forhold. Her er en række af de spørgsmål, som endnu torsdag middag manglede at blive besvaret.

  • Hvem er de døde? Ifølge den belgiske anklagemyndighed, der har indledt sin egen undersøgelse, er de kinesere. Men arbejdet med at identificere dem er vanskeligt og langsommeligt.
  • Hvordan døde de? Anhængeren er forsynet med et køleanlæg, hvilket får britiske medier til at vurdere, at de må være frosset ihjel. Det er ikke bekræftet af politiet.
  • Hvornår døde de? Skete det allerede, inden anhængeren tirsdag eftermiddag krydsede Den Engelske Kanal?
  • Hvad er Mo Robinsons rolle? Lastbilchaufføren samlede afhængeren op i Purfleet, der ligger syv kilometer fra Grays, hvor den senere blev fundet. Men kendte han sin uhyggelige last?
  • Hvem ringede kort efter til East of England Ambulance Service med et tip, som blev givet videre til politiet?

Minister er klar til lovstramninger

Politiet i Essex efterforsker sagen i samarbejde med kolleger i såvel Belgien som Nordirland og Irland. Sideløbende er den særlige enhed National Crime Agency blevet mobiliseret for at undersøge, om forbrydelsen har forbindelse til menneskesmuglernetværk eller andre former for organiseret kriminalitet.

Alt tyder som nævnt på, at det er tilfældet. Og den britiske indenrigsminister, Priti Patel, har allerede ladet forstå, at hun er klar til at foreslå hårdere straffe på området.

»Jeg vil meget gerne diskutere med justitsministeriet, om vi kan gøre mere,« sagde hun som svar på et spørgsmål fra et parlamentsmedlem.

Den uhyggelige episode er trods de mange dødsofre kun den næstværste af sin slags i Storbritannien. I 2000 blev 58 kinesiske migranter fundet døde i en anhænger i Dover.