Analyse: Macrons »røversalg« af 300 Airbus-fly til Kina er en finger i øjet på Trump

Den kinesiske præsident, Xi Jinpings, besøg i Frankrig blev en dobbelt triumf for Emmanuel Macron, der både landede saftige bilaterale aftaler og var vært ved det første topmøde nogensinde mellem Europas tre mest magtfulde politikere og den kinesiske leder.

Frankrigs præsident Emmanuel Macron drikker »lidkøb« med sin kinesiske gæst Xi Jinping under mandag aftens gallamiddag i Élysée-palæet, og efter at de to ledere havde underskrevet en række fordelagtige handelsaftaler.  Fold sammen
Læs mere
Foto: LUDOVIC MARIN / POOL/EPA/Ritzau Scanpix

Billedet af Europas tre mest magtfulde politikere, der i samlet flok tager mod Kinas præsident, Xi Jinping, på Élysée-palæets trappe, er historisk.

Dels fordi mødet mellem de fire ledere tirsdag formiddag i Paris – som det første af sin slags – iscenesætter EUs ambitioner om at gøre fælles front og stille krav til en stormagt, der ifølge Kommissionen er en »rival« på den storpolitiske scene.

Dels fordi det, som asienseksperten François Godement pointerer over for Le Monde, kan være med til at stikke en kæp i hjulet på Kinas strategi om kun at forhandle på højeste niveau med de europæiske lande hver for sig.

En europæisk power-trio bestående af Frankrigs præsident Emmanuel Macron, den tyske kansler Angela Merkel og kommissionsformand Jean-Claude Juncker byder Kinas præsident Xi Jinping velkommen før tirsdagens møde. Fold sammen
Læs mere
Foto: PHILIPPE WOJAZER/REUTERS/Ritzau Scanpix.

I første omgang kom der kun et par uforpligtende erklæringer om klimapolitik ud af topmødet. Men for værten, Frankrigs præsident, Emmanuel Macron, var det også blot en effektfuld finale efter to dages mere end almindelig vellykket officielt besøg.

Eller, om man vil, hans »europæiske« alibi for en række fordelagtige handelsaftaler med Xi, der især kommer Frankrig til gode. Aftaler, som samtidig sender klare – og for modtagerne brandirriterende – signaler tværs over Atlanten såvel som henover Alperne.

Pres på Trump ... og på Boeing

China Aviation Supplies Holding Companys ordre på ikke færre end 300 Airbus-fly er det vigtigste resultat af Xis besøg. Kontrakten vurderes at være cirka 30 mia. euro (cirka 225 mia. kr.) værd, og underskrivelsen af den er en dobbelt bet for USA og for præsident Donald Trump.

Donald Trump har som bekendt indledt en handelskrig med Kina, og Macrons succes med at lande kæmpekontrakten i en strategisk sektor som flyindustrien vil lægge yderligere pres på den amerikanske præsident for at levere resultater.

Retsmedicinere arbejder under beskyttelse blandt resterne af et Boeing 737 MAX-fly fra Ethiopian Airways, der tidligere på måneden styrtede ned i det østafrikanske land med 157 passagerer ombord ved den anden ulykke for modellen inden for få måneder.  Fold sammen
Læs mere
Foto: TONY KARUMBA.

Det gør desuden kun ondt værre, at Airbus-rivalen Boeing befinder sig i dyb krise, efter at to af den amerikanske koncerns 737 MAX-modeller inden for den seneste tid er styrtet ned ved ulykker, der har kostet i alt 345 mennesker livet.

Alle silkeveje fører til ... Paris

Aftalerne mellem Macron og Xi omfatter desuden vindmølleprojekter til en værdi af en mia. euro, modernisering af den kinesiske PCC-koncerns fabrikker for seks milliarder euro samt ophævelsen af en embargo mod eksport af fransk fjerkræ.

Resultater, der er opnået, uden at Macron ligesom regeringen i Rom har givet efter for Beijings politiske dagsorden.

Før Xi nåede til Frankrig, kulminerede hans besøg i Italien lørdag med underskrivelsen af en aftale, der melder det sydeuropæiske land ind i Kinas kontroversielle silkevejsprojekt – et forsøg på at fremme den asiatiske stormagts politiske indflydelse via økonomisk samarbejde, lån og investeringer.

Xi Jinping blev modtaget med alle æresbevisninger, her af præsident Sergio Mattarella, da han i slutningen af sidste uge besøgte italien for bl.a. at underskrive en aftale om det sydeuropæiske lands medlemskab af Kinas omstridte silkevejsprojekt.  Fold sammen
Læs mere
Foto: HANDOUT/AFP/Ritzau Scanpix.

Dette skete på trods af advarsler fra traditionelle alliancepartnere som USA og toneangivende EU-lande. Men altså tilsyneladende også uden, at italienerne har fået blot tilnærmelsesvis så meget ud af deres »sidespring« som franskmændene har uden politiske indrømmelser.

»Det er fint nok, når Kina foreslår at genåbne silkevejen, men trafikken skal gå begge veje,« som en tydeligvis veltilfreds Macron konstaterede, da han mandag aften præsenterede salget af de 300 Airbus-fly.

Martin Tønner er Berlingskes korrespondent i Sydeuropa