17 års flykrig mellem EU og USA er endelig afsluttet. En anden krise skygger dog endnu

I 17 år har EU og USA ført en proxykrig via flyproducenterne Boeing og Airbus. I 17 år har begge parter tabt milliarder på konflikten. Men nu skal konflikten afsluttes, lyder det tirsdag fra EU og USA i anledning af præsident Bidens besøg i Bruxelles. Der udestår dog endnu mange uløste konflikter mellem de to parter.

Joe Biden mødtes tirsdag med Ursula von der Leyen og Charles Michel i Bruxelles. Fold sammen
Læs mere
Foto: BRENDAN SMIALOWSKI
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er ikke kun på landingsbanerne og i flyhangarerne, at Boeing og Airbus de senere år har udkæmpet en drabelig konkurrence om at være verdens førende.

Også på politisk plan har konkurrencen mellem de to affødt dybe konflikter: I mere end 17 år har USA og EU haft en stående handelskonflikt, der kan forsimples til en uenighed om, hvorvidt henholdsvis USA og EU på unfair vis har støttet de to producenter med statspenge.

Paradoksalt nok har begge parter fået medhold i sine anklager mod modparten hos WTO, Verdenshandelsorganisationen, og som resultat har begge indført toldstraf mod den anden part.

Over årene er konflikten blevet skærpet, navnlig under Donald Trumps regime tog det fart, og det anslås nu, at konflikten koster parterne i omegnen af 100 milliarder kroner om året.

Men nu skal det være slut: Tirsdag eftermiddag har EU-Kommissionen meddelt, at man er nået til enighed med den amerikanske regering om en »forståelse«, der på sigt skal løse og begrave den gamle strid.

»Vi har taget et stort skridt henimod at løse den længste handelskonflikt i WTOs historie,« siger Ursula von der Leyen, EUs kommissionsformand.

Parterne meddeler, at man har valgt at suspendere de mange tariffer og toldafgifter, man har pålagt hinanden undervejs.

Ifølge Berlingskes oplysninger vurderes striden ifølge danske beregninger at have kostet Danmark 400 millioner om året, eftersom de ekstra tariffer og afgifter, påført EU af USA, også har ramt danske varer.

Walk the talk

Timingen er naturligvis ikke tilfældig: I disse dage er Joe Biden, den amerikanske præsident, på sit første visit i Europa, siden han blev taget i ed tilbage i januar, og tirsdag har han mødtes med Ursula von der Leyen og Charles Michel, præsident for Det Europæiske Råd, i Bruxelles.

Besøget har været imødeset og ventet og skal efter planen markere begyndelsen på et nyt partnerskab mellem de to efter fire kaotiske år med Donald Trump i Det Hvide Hus.

Umiddelbart ligner det en stor bedrift, at parterne er blevet enige om at begrave striden mellem Airbus, som har Frankrig, Tyskland, Spanien og Holland i ejerkredsen, og amerikanske Boeing.

Ifølge en diplomat har striden »i høj grad generet parforholdet« mellem de to de senere år.

Når den gamle konflikt tilsyneladende kan løses nu, skyldes det først og fremmest, at Joe Biden i disse dage forsøger at rekruttere Europa som en tæt allieret i kampen mod at stække Kina.

Og mens EU bifalder udsigten til at løse striden mellem Boeing og Airbus, udestår der endnu et slagsmål om den handelskrig, Donald Trump reelt startede ved at indføre straftold på importeret stål og aluminium.

I Bruxelles havde man håbet, at Joe Biden som noget af det første fjernede tolden på stål og aluminium, men et opgør lader endnu vente på sig. Joe Biden har foreløbig undskyldt sig med, at han blot har opholdt sig i Det Hvide Hus i under et halvt år, men den forklaring har man ikke accepteret i EU.

I en tale til Europa-Parlamentet i sidste uge understregede EUs lettiske handelskomissær, Valdis Dombrovskis, at USA nu skulle »walk the talk«.

Man frygter, at Joe Biden vil trække et opgør med straftolden, som har vist sig at være populær i store dele af den amerikanske befolkning, i langdrag med store omkostninger for de europæiske stålproducenter til følge.

Michael Alsen er Berlingskes korrespondent i Bruxelles