Er du Brøndbys nye direktør?

Kan du håndtere vrede fans, finde dig i en dominerende chef og leve med at overskuddet aldrig bliver det vigtigste i virksomheden? Så er du lige, hvad der er brug for i Brøndby.

Har du, hvad der skal til for at afløse ham? Fold sammen
Læs mere
Foto: Sisse Stroyer/ Scanpix
Brøndby-direktør Hermann Haraldsson blev mandag fyret på gråt papir, og klubben leder nu efter en afløser til chefstolen.

Men hvad skal der til for at udfylde posten som direktør for Brøndby IF? Sportsøkonom Troels Troelsen fra Copenhagen Business School er ikke i tvivl. Han opridser fem kvalifikationer, der kan bringe dig et skridt nærmere direktør-jobbet på vestegnen.

1. En blændende kommunikatør

”For det første skal man være dygtig til at håndtere kommunikation. Man kommunikerer hele vejen rundt i organisationen samtidig med, at der hele tiden er lup på én, fordi der er så stort fokus på fodboldklubber, så det duer ikke at være en sky type,” siger Troels Troelsen fra CBS.

2. Dine kunder er noget ganske særligt

Fodboldfans er ikke som alle andre typer kunder, og det skal de gerne kunne mærke, siger Troels Troelsen.

”Man skal være i stand til at kunne håndtere og skabe loyale kunder, for i virkeligheden er det jo et loyalitetsprogram, du sælger til dine fans. Derfor er du nødt til at være god til at skabe den der særlige stemning og hype omkring klubben, der gør at kunderne kommer igen og igen.”

3.En haj til regneark og is i maven

Direktør-jobbet i Brøndby vil naturligt nok indebære en del sport, men der er også hardcore business i tjansen, understreger sportsøkonom Troels Troelsen.

”Man skal kunne holde godt styr på indtægter og udgifter som nok er mere fluktuerende i en fodboldklub end andre steder i og med, at der sker mere på den korte bane,” siger han og understreger, at netop den del af virksomheden betyder, at man skal kunne holde hovedet koldt.

”Hvis man overfører det til avisdrift kan man sige, at I mister ikke lige pludselig en tredjedel af alle jeres abonnenter eller oplever, at abonnenterne står og spraymaler jeres bygning, fordi de er utilfredse med noget af det I skriver. Men sådan er det i fodbold. Der er hurtig afregning, og hvis de taber fire kampe i træk, skal lederen jo kunne tåle at skulle leve i et rent helvede.”

4. Bundlinjen er IKKE det vigtigste

I mange andre virksomheder handler det i bund og grund om at tjene penge, men sådan vil virkeligheden ikke være for den nye Brøndby-direktør.

”Først og fremmest skal man indstille sig på, at man aldrig kommer til at skabe overskud. Man skal leve med at man har et usikkert resultat, hvor man er afhængig af en masse andre, og det vigtigste er at skabe gode fodboldkampe og ikke nødvendigvis at skabe overskud,” siger Troels Troelsen fra CBS.

Han tilføjer, at direktøren også skal forlige sig med, at hver gang han er tæt på at nå overskud, bliver kassen tom igen for at købe nye spillere til klubben.

5. I virkeligheden er du slet ikke chef

Det kan godt være du får direktør-titel og kontor på administrationsgangen ude i Brøndby, men i sandhed er man ikke chef. Det er nemlig bestyrelsesformand Per Bjerregaard, der har været i virksomheden i en menneskealder, siger Troels Troelsen fra CBS.

”Det bliver det samme som at være administrerende direktør i en familieejet virksomhed, hvor ejeren formelt har trukket sig tilbage, men reelt stadig er absolut aktiv," siger han og fortsætter.

”Du er nødt til at gå op og få hans nik til alt. Og skal strategien debatteres kan det blive meget svært, fordi en ejerleder som Bjerregaard typisk vil lytte til det, der bliver sagt, men ikke lave om på noget.”