Men patienten har nu slet ikke brug for førstehjælp. Og dog. Flere elementer i den nye udgave først overrasker og dernæst glæder. I spillereglerne er tilføjelserne noteret som »den ekstra finesse«, og det, der hentydes til, er på den ene side den nye inddeling i sværhedsgrader. Hvor et klassisk Trivial Pursuit spørgsmålskort indeholder seks spørgsmål i seks forskellige kategorier, indeholder spillets kort anno 2007 seks forskellige spørgsmål i samme kategori, men i forskellige sværhedsgrader. Det giver en del flere kort at jonglere med undervejs, men samtidig giver det også et nyt element af held, når terningen fra gang til gang afgør sværhedsgraden.
Den anden halvdel af fornyelsen kompenserer til gengæld for det held, som terningeslagene bringer ind i spillet. Tilføjelsen består i en ekstra »løbebane« på spillebrættet, hvor hvert holds anden brik – kaldet en Abbot-brik – bevæger sig. Den flytter man efter hvert rigtigt svar. Jo sværere spørgsmål, desto flere felter frem. Brikken passerer på sin vej pladen rundt forskellige områder, hvorfra det er muligt blandt andet at tvinge et nemt spørgsmål igennem og udfordre en modstander, der skal svare på et afgørende spørgsmål.
Trivial Pursuit i sine seneste klæder er som altid en indbydende størrelse, og det er både lige så underholdende og udfordrende som altid at dyste på den så populære paratviden. Tilføjelserne virker forfriskende og langt hen af vejen gode, men når alt kommer til alt, er det en smagssag, om man bifalder de nye elementer i spillet. Der bliver trukket fra og lagt til, når det kommer til held. Men omvendt markedsfører den nyeste udgave sig også med, at det nu er muligt for alle at vinde. Det er selvfølgelig en sandhed, men det er nu ikke nødvendigvis den bedste grund til at investere i (endnu) en udgave af den institutionelle klassiker. Så er der til gengæld mange andre.: