En efterspurgt variant

Folkevogn troede, at den kunne undværes. Men det kunne den ikke, og en meget vellykket Golf stationcar skal lukke det hul, som hverken Golf Plus eller Touran har formået at dække.

Herunder: Pladsen på bagsædet er acceptabel, men så heller ikke mere. Langbenede passagerer får det trangt, to voksne er absolut maksimum. Junior i barnestolen når nemt førers og forsædepassagers albuer med sine fødder. Foto: Bo Amstrup <br> Fold sammen
Læs mere

Da Folkevogn for fire år siden præsenterede den nuværende Golf, var der ikke planlagt en stationcarudgave.

Tanken var, at den højbenede Plus-model og den større og mere fleksible Touran skulle tilfredsstille den del af markedet.

Men Folkevogn måtte tænke om. Man forestiller sig de aktive, sportsmindede familier med to mindre eller halvstore børn, som absolut ikke kan se sig selv i den Postmand Per-agtige Touran eller den lidt klodsede Plus. Alternativerne er Passat, der er for stor og dyr, eller Skoda Octavia, som slet ikke kan komme på tale på grund af navnet.

Hvad gør man så? Skifter bilmærke eller råber højt.

I hvert fald har tilpas mange hævet stemmerne tilstrækkeligt, for Folkevogn serverer nu »den længste nogensinde«, som det hedder i reklamerne.

Og den er lang, den nye Golf-kølle. Med sine 4,56 meter er den 16 cm længere end foregående Golf stationcar, i forhold til nuværende tre- og femdørsmodel 36 ekstra centimeter. Og tilmed længere end Ford Focus og Opel Astra. Men og den skal lige med én centimeter kortere end Octavia.

Med til historien hører desuden, at markedet for tre- og femdørsmodeller i Golf-klassen er vigende, og man kan som Folkevogn-producent naturligvis ikke sidde et meget udtalt folkekrav overhørigt.

På folkevognsk hedder stationcar-udgaverne Variant, og i Golf Variant har vi fået en stationcar set fra forreste kofanger med Jetta-ansigt, derefter ren og skær femdørs Golf hen til bagsæderyglænet, og så en nydelig afrundet slutning med et eksklusivt præg, der adskiller den fra sin formentlig værste konkurrent, familiemedlemmet Skoda Octavia.

Variant-bagdelen skiller vandene nogle af dem, som jeg talte med undervejs i testperioden finder den lidt tung i det, med lidt triste nedadhængende øjne/baglygter. Andre kalder den vellykket.

En stationcar er en stationcar, og ja, lighedspunkter vil der naturligvis være, men differentieringen til Skoda er tydelig, og der er efter min mening alene på udseendet mere klasse over Golf sammenlignet med Octavia. Som der bliver nødt til at være. Man kunne få den tanke, at designerne har skelet en smule til Saab 9-5 stationcar, da de slog stregerne til Variant.

Det 155 liter større bagagerum i stationcaren giver naturligvis større fleksibilitet. Nu kan familien nemmere have klapvognen og feriebagagen med, og med et ekstra rum under bagagerummets gulv er rummeligheden pludselig ganske gavmild.

Den skrå bagrude sætter dog sine begrænsninger. Pladsen over bagagerumsdækkenet frem til ryglænet giver kun mulighed for ekstra 185 liter, og fragt af store firkantede varer kræver, at bagsæde­passagererne ikke findes, så ryglænet kan lægges ned.

Ellers er Golf Variant meget lig sit ophav.

Det er en bil, man lynhurtigt finder sig godt tilpas i. Forsæderne selv i basisudgaven Trendline støtter de rigtige steder, om end lændestøtte savnes, styretøjet er dejligt kontant og direkte, gearskiftet glider helt ubesværet, og den er nem at overskue.

I kritiske manøvrer gør den alt det rigtige. Sikkerhedsudstyret er i top, og escen griber rettidigt og meget hjælpsomt ind.

Fra førerpladsen savner jeg umiddelbart ratbetjening af musikanlægget; det er et stort plus for sikkerheden og kan tilkøbes blandt andet i forbindelse med en af DK-pakkerne til knap 10.000 kroner. I begge pakker får man meget fornuftigt udstyr for pengene.

Den testede Variant er med den solide 1,9 liter pumpedyse-diesel, der træder hårdt, men kraftudfoldelsen fra små 2.000 omdrejninger er effektfuld. I hatchbacken kan man få sekstrins gearkasse for 13.000 flere kroner, men stationcaren med denne motor kan fra lanceringen ikke leveres med seks gear, og det er en skam, hvis der skal køres meget på 130 km/t-motorveje.

Ved den hastighed knurrer motoren temmelig højt, der er en del resonans, så stemmen skal hæves, hvis for- og bagsæde skal tale sammen. Desuden og det er ikke gearkassens skyld er der en del støj ved høje hastigheder fra hjulkasserne, hvilket ikke just fremmer muligheden for at føre en samtale.

Noget tyder på, at den støjdæmpning, som Jetta har i modsætning til Golf, ikke er kommet stationcaren til gode. Desværre.

Varianten leveres i første omgang med fire forskellige motorer. På diesel-siden den testede TDI-motor standardudstyret med Trendline, plus 2,0 TDIeren med 140 hk og Sportline-udstyr. Forskellen er anseelige 70.000 kroner.

Med benzin i tanken får man den efterhånden noget bedagede 1,6er med 102 hk og Trendline-udstyr til 275.000 kroner og den meget mere spændstige 1,4 TSI med 140 hk i Sportline-udgave til 338.000 kroner.

Mérprisen fra femdørs til stationcar varierer lidt i Trendline-linien kun 12.000 flere kroner for kufferten bagpå, i Sportline er forskellen lidt større, da hatchbacken nu er en kampagnemodel og hedder GT Sport.

I forhold til Golf Plus, hvis den overhovedet har været et alternativ, ser prisforskellene lidt mere mudrede ud. Plus med 1,9 TDI-motor og Trendline-udstyr koster 16.000 kroner mere end Variant, hvorimod Plus med 1,4 TSI og Sportline kun koster 3.000 kroner mere.

Med Folkevogns prispolitik adskiller Golf sig fra Skoda, præcis som den plejer. Pladsen er mindre, men en passende mængde eksklusivitet er bevaret i Golfs favør med en tilhørende merpris på mindst 10.000 kroner, så chancerne for, at »når enden er god...« bør være til stede.

Og så har vi i øvrigt slet ikke været inde på, at sammenlignelige Ford Focus og Opel Astra koster mindst 30.000 kroner mindre end Golf. VW Golf Variant

Golf Variant er stationcarudgaven af Golf. Den fås med fire velkendte motorer enten som Trendline eller Sportline. Benzin: 1,6 med 102 hk og 1,4 TSI med 140 hk. Diesel: 1,9 med 105 hk og 2,0 med 140 hk. Den testede er en 1,9 TDI Trendline.

Sikkerhed 5-dørs fik topkarakter i kollisionstest.

Daglig brug Ukompliceret, pænt stort bagagerum.

Ejerglæde Flot design, perfekt til lille familie.

Værdi for pengene Distancen til Skoda koster lidt ekstra.

Alt i alt Halvdyr, men en rigtig fin bil

Teknik

Pris ekskl. levering: 300.353 kr. Årlig ejerafgift: 3.220 kr. Mål (l/b/h): 456/178/150 cm Bagagerum: 505 liter Egenvægt/last: 1.436/554 kg Max påhæng: 1.400 kg Motor: 1,9 l/R4/16v Ydelse (hk/omdr): 105/4.000 Moment (Nm/omdr): 250/1.900 Topfart (km/t): 187 0-100 km/t (sek.): 12,2 Forbrug (bl. kørsel, km/l): 19,2 Transmission: 5-trins manuel Standardudstyr i Trendline bl.a.: Esc, 6 airbags, tre 3-punkts-rulleseler bag, to isofix-beslag, højdeindstilling af førersæde, manuel aircondition med køl i handskerum, elspejle med varme, fire elruder, fartpilot. Standardudstyr i Sportline ud over Trendline: 16 tommer alu-fælge, kromlister omkring side-ruder, sportssæder foran med lændestøtte, højdeindstilling af passagersæde, sportsundervogn, kørecomputer, læderrat, læder på gearknop og håndbremsegreb, fire læselamper, 12 V-stik i bagagerum. To DK-pakker til 10.000 kroner hver: Toppakke med tozonet klimaanlæg, vinterpakke, tågelygter og kørecomputer. Eller businesspakke med parkeringssensor, fleksibelt passagersæde, armlæn for og bag, multifunktionsrat i læder og dæktrykskontrol.