En banebrydende drømmebil

Den danske skinnebil er kørt ud på et vigespor, men opfinderen Palle R. Jensen tror stadig, at RUFen kan løse verdens trafikproblemer.

Oppe på skinnen kobles RUF-køretøjerne automatisk sammen. Det reducerer luftmodstanden og gør det muligt at køre helt op til 200 km/t. Computere overtager styringen, så passagererne kan læse avisen undervejs. Foto: Lars Helsinghof Fold sammen
Læs mere

Idéen lyder som noget fra en science fiction film. Biler, der kofanger mod kofanger suser af sted med op til 200 km/t på en meterhøj monoskinne, mens passagererne drikker kaffe og tjekker e-mails på den bærbare.

For den danske opfinder Palle R. Jensen er skinne­bilen mere end en spøjs idé.

RUFen, som han kalder den, er et livsværk. I 19 år har han arbejdet for at overbevise omverdenen om, at han har udtænkt fremtidens transportmiddel. Et køretøj der både kan spare liv, redde miljøet og helbrede den trafikale blodprop, der plager enhver storby i dag.

Tanken er at kombinere det bedste fra bilen og toget: På lange stræk kører man sin RUF op på en skinne. Her kobles den sammen med andre RUFer, der så flintrer gennem terrænet, uden at man behøver at styre eller bremse det tager computere sig af. Undervejs lades bilens batteri op, så man kan køre 50 forureningsfri kilo­meter på almindelige veje, når man forlader høj­banen igen. En bogstaveligt talt banebrydende idé med ­enorme muligheder.

Det samme syntes en lille håndfuld investorer og EU. Sammen skaffede de 10 millioner kroner, så Palle R. Jensen kunne bygge en 30 meter lang RUF-testbane på Ingeniørhøjskolen i Ballerup.

Det var i 2000. Siden er den danske skinnebil kørt ud på et vigespor.

»Min hovedsponsor sprang fra, og uden indtægter befinder RUFen sig unægtelig i et dødvande. Men lige som miljødebatten på rekordtid har genoplivet el-bilen, er der fornyet interesse om skinnebilen,« fortæller Palle R. Jensen fra sin opfindervirksomhed på Frederiksberg.

Adressen er Forhåbningsholms Allé, og det virker velvalgt til en ukuelig opfinder som Palle R. Jensen. Tro er der ikke mangel på:

»Over alt i verden er der ting i gære. Jeg har lige haft besøg af Discovery Channel, der lavede et langt indslag om RUF, mens amerikanerne bliver mere og mere lune på ideen. For nylig luftede svenskerne tanken om at anlægge 40.000 kilometer monorails til skinnebiler,« lyder det fuld af optimisme.

Palle R. Jensen har tidligere været tæt på at realisere RUF. Indiens største investor i infrastruktur har købt rettighederne til RUF i Indien de næste 30 år. Kun én ting forhindrer den danske opfinders livsværk i at blive virkelighed: En to kilometer lang testbane i fuld størrelse så inderne ved selvsyn kan konstatere, at systemet vil virke i kaotiske Calcutta. Men pengene mangler, og specielt når Palle R. Jensen beder Trafik­ministeriet om hjælp, føler han sig meget alene i verden.

Ifølge Palle R. Jensen bør pengene ikke være noget problem: Hvor en kilometer motorvej koster 30 millioner kroner, løber en kilometer RUF-spor op i 24 millioner kroner. Jernbanen er dyrest og ingen så effektive som RUF. En motorvej kan eksempelvis kun transportere 2.400 personer i timen, hvor RUF-biler og -busser klarer 9.000. Ønskede man at løse hovedstadens trafikforstoppelse, kunne det gøres med et komplet RUF-net inklusive RUF-busser i en cirkel fra København til Roskilde for relativt beskedne 20 milliarder kroner.

»Trafiksektoren er syg, og løsningerne præget af vane­tænkning. Stærke lobbyister arbejder for at styrke enten bil, fly eller tog der er intet samarbejde. For eksempel taler mange for at udbygge togtrafikken til trods for, at tog aldrig bliver lige så populære som biler og er meget kostbare. Der mangler nytænkning. IC4-toget er skam et flot tog, men det er stadig et tog. RUF kan køre dig dør til dør og har langt færre anlægsomkostninger,« siger Palle R. Jensen.

Andre steder i verden har de for længst fået øje på Danmarks svar på Georg Gearløs. Og de trækker ikke på smilebåndet. Slet ikke i Detroit, hvor giganter som General Motors og Ford viser interesse for RUF. Ganske vist uofficielt, men meningen er ikke til at tage fejl af: I stater som Texas og Californien kan miljødebatten føre til dramatiske omlægninger, og her kan en dansk opfinders bud på fremtidens trafiksystem sagtens vise sig at være det bedste.

Selv er Palle R. Jensen ikke i tvivl. Lige nu er RUFen måske afsporet, men tiden og bekymringen for miljøet vil sætte den danske bildrøm på skinner igen. Modsat tidligere danske el-biler som Ellerten, Hope Whisper og Kewet, vil RUFen ikke miste gnisten. Slet ikke Palle R. Jensen. Eller som han selv siger:

»Spørgsmålet er ikke, om RUF kommer ud at køre, men hvornår.«