Ekspert: København spilder millioner på kriminelle unge

Københavns Kommune bruger hvert år 200 millioner kroner på kriminalpræventivt arbejde. Men de bliver brugt forkert, lyder det fra sociolog.

Foto: Jens Nørgaard Larsen
480 medarbejdere arbejder direkte med forebyggende arbejde i Københavns Kommune og samlet anvendes der godt 200 millioner kroner årligt til det kriminalpræventive arbejde.

Men alligevel oplever borgerne i København igen i weekenden unge, som sætter ild til biler og containere og smider med brosten. Pengene bliver brugt forkert, lyder det fra sociolog.

- Hvordan kan det være, at kommunen bruger så mange penge på forebygge og alligevel ikke kan formå at løse problemet. Det er fordi, problemet er defineret forkert og for snævert, siger sociolog Dominique Bouche, Syddansk Universitet.

- Man skal ikke hele tiden arbejde ud fra en strategi om, at det er synd for de unge, og at det bare gælder om at få dem i beskæftigelse. Det er nemlig ikke sikkert at den form for kommunikation trænger ind hos de unge, siger han og efterlyser mere videnskab i de løsninger, som man bruger.

S: Vi gør, hvad vi kan
Hos Socialdemokraterne i Københavns Kommune mener de, at de gør, hvad de kan.

- Vi har arbejdet rigtig meget med det kriminalpræventive arbejde, og mange af de indsatser, vi har gjort, er netop sket på baggrund af en rapport fra eksperter, siger Anne Vang (S), medlem af økonomiudvalget og henviser til en rapport udarbejdet af LG Insight i samarbejde med Københavns Kommune.

Blandt andet er kommunen begyndt på et projekt kaldt Den Korte Snor, hvor fagligt personale besøger de unge, hvis de ikke kommer i skole, fremhæver Anne Vang.

Dominique Bouche mener, at denne form for udvikling er rigtig vigtig, og det skal der være mere af.

- Sociologer, psykologer, pædagoger, antropologer og økonomer skal inddrages for at tegne et billede af, hvordan forskellige unge opfatter verden. De skal finde en løsning på, hvordan man kan få de unge til at forstå, at det hverken er smart eller acceptabelt med kriminalitet, siger han.

- Det er ligesom med reklamebranchen; for at en reklame trænger ind til de unge, skal man kommunikere til de unge, man ønsker at kommunikere med, og det kræver at man forstår dem, siger Dominique Bouche.