Store forskelle i betydningen af metroen

Nu er der – forhåbentligt – kun et halvt års tid til metroens nye cityring åbner. Der er meget store forskelle i forventningen til trafiktal på de enkelte stationer, men i ejendomsbranchen forventer man positive effekter hele vejen rundt – uden at der omvendt er nogen, der taber, fordi de kommer til at ligge længst væk fra en station.

Trianglen er i dag præget af buslinjer på kryds og tværs. Den kommende metrostation kan give mere ro på pladsen – og samtidig styrke de omkringliggende ejendomme. Visualisering: Metroselskabet Fold sammen
Læs mere

Selv inkarnerede københavnere er lovligt undskyldt, hvis de ikke lige kan sige, hvor Nuuks Plads ligger. Det er ikke byens mest kendte plads, og der bliver heller ikke gjort stort væsen af den.

Men i hvert fald navnet på pladsen – der ligger i krydset mellem Jagtvej og Borups Allé / Rantzausgade – vil snart være et kendt begreb. Den bliver nemlig vært for en af stationerne på metroens cityring, der åbner til sommer. Så et sekscifret antal københavnere vil hver dag om ikke andet se navnet Nuuks Plads på skiltet, når de suser forbi.

Langt færre vil bruge stationen. Metroselskabet forventer, at der vil være tale om 6000 om dagen, og det endda først i 2025, når både borgere og virksomheder har vænnet sig til, at stationen er der.

Stationen på Nuuks Plads er den, som Metroselskabet har de laveste forventninger til i den henseende. Og der er meget store forskelle på, hvor meget man forventer, at stationerne vil blive brugt. I den anden ende af skalaen forventes tre gange så mange – 18.000 – hver dag at stå eller på den nye station på Gammel Strand.

Endnu større er forskellen, hvor en ny metrostation bliver forbundet til eksisterende station. 49.000 forventes at stå af eller på den nye metrostation ved Københavns Hovedbanegård.

Mulig forsinkelse

Metroselskabet planlægger med, at cityringen åbner i slutningen af juli. Det oplyste selskabet til transportministeren for en måned siden.

Det lød mere som besværgelse end som en egentlig, realistisk prognose, for der er nogle problemer med bemandingen hos hovedentreprenøren CMT. Men under alle omstændigheder er vi der, hvor man kan sige, at cityringen åbner snart.

Peter Winther, adm. direktør i Colliers

»Vi så det også, da Flintholm Station kom. Pludselig voksede der et helt nyt kontordistrikt op. Tilsvarende vil se en højere grad af lejersøgning mod de nye stationer, og det betyder, at der alt andet lige kommer såvel højere huslejer som en højere udlejningsprocent.«


Dermed er vi også der, hvor fremtiden er ved at indfinde sig for alle dem, som ejer ejendomme i nærheden af de nye stationer. Og en ting er prognoser over trafiktal – noget andet er, hvad der faktisk kommer til at ske, når en station åbner. Erfaringen viser, at det kan overraske både i positiv og i negativ retning.

Men ATP Ejendomme, der har ejendomme ved adskillige af de kommende stationer, ser man optimistisk på sagen.

»Jeg er ikke i tvivl om, at de ejendomme vil blive mere attraktive. Metroen er en super gevinst for byen, og vi ved, hvor meget stationsnærhed betyder. Hvis en ejendom, der ligger tæt på en metrostation, kommer til salg, vil det helt klart være et aktiv,« siger Christian Hartmann, direktør for property management hos ATP Ejendomme.

Ingen tabere

Selskabet har allerede en ejendom under udvikling, hvor det påvirker businesscasen positivt, at den er beliggende tæt på cityringen.

Det handler om en ejendom, der skal opføres i Aldersrogade ved Vibenhus Runddel, hvor der også kommer en station.

»Vi har også ejendomme på Blegdamsvej, der ligger tæt på den nye station ved Trianglen, for slet ikke at tale om Falkoner Centret, som vi er ved at bygge om, der ligger tæt på Frederiksberg Station. Den er allerede i brug, men nu bliver den også en del af cityringen,« siger Christian Hartmann.

Han tror særligt, at de nye stationer på Østerbro – Vibenhus Runddel og Trianglen – vil komme til at gør en forskel, fordi de ligger i områder, hvor der indtil nu har været langt til metro- eller S-togsstationer.

Men han forventer en generel, positiv effekt for København på den måde, at den bidrager til helheden – uden at nogen kvarterer bliver mindre attraktive, fordi de nu bliver opfattet som liggende langt fra en station.

»Jeg kan ikke se, at der er nogen, der taber på det her. Du lægger noget til de steder, hvor cityringen kommer, men det kommer ikke til at tage noget fra andre,« siger Christian Hartmann.

Højere huslejer

Også Peter Winther, adm. direktør hos ejendomsrådgiverfirmaet Colliers, fremhæver stationen på Vibenhus Runddel som en af dem, der får størst betydning for det lokale ejendomsmarked.

Stationen bliver stoppested for mange, som skal en tur i Fælledparken. Men i dagligdagen vil den især blive brugt af alle dem, som arbejder i striben af kontorejendomme på det første stykke af Lyngbyvej efter runddelen. Her er det bl.a. lykkedes Topdanmark at få fyldt den tidligere IBM-ejendom.

»For mig er der ingen tvivl om, at metrostationen har været et af de elementer, der har været vigtige for at gøre det til en succes,« siger Peter Winther.

»Vi så det også, da Flintholm Station kom. Pludselig voksede der et helt nyt kontordistrikt op. Tilsvarende vil se en højere grad af lejersøgning mod de nye stationer, og det betyder, at der alt andet lige kommer såvel højere huslejer som en højere udlejningsprocent. Det betyder igen, at ejendomme alt andet lige bliver bedre moderniseret, og hvor der er noget, der skal rives ned eller bygges om, vil flere investorer være interesserede i at være med. Så det har en betydelig effekt, at der kommer en metrostation,« siger Peter Winther.

Gevinst er regnet ind

Ifølge Peter Winther er man dog for sent ude, hvis man vil investere i kontorejendomme langs cityringen med henblik på at få en værditilvækst. Både ejendomsselskaberne og deres erhvervskunder er professionelle, og de har allerede taget højde for den forbedringen af trafikforholdene, der kommer.

»Der, hvor vi måske kan have en positiv effekt til gode, er på det mere publikumsorienterede, som cafeer og restauranter. Det er åbenbart for enhver, at der kommer mere trafik, men her tror jeg i højere grad, at brugerne har behov for at se det i virkeligheden og fornemme, hvor mange mennesker, der vil komme forbi,« siger Peter Winther.

»Man kan have alle mulige prognoser som, hvor mange der kommer til at benytte stationerne. Men det er altid rart at se det én til én,« slutter han.