Nyt og gammelt forenes i renoveret Østerport Station

Den nyrenoverde stationsbygning er indviet og klar til at tage imod tusindvis af metropassagerer hver dag. Men trods den meget moderne funktion, stationen får, har DSB Ejendomme lagt vægt på at føre den tilbage til sit oprindelige udseende – ned til de præcise farver på træværket.

 

Den bedste markedsføring består i at behandle sine kunder så godt, at de husker en og kommer igen. Den disciplin er Julius Nielsen & Søn i Hvidovre tilsyneladende lykkedes meget godt med.

Tømrerfirmaet, der efter eget udsagn er Danmarks ældste af slagsen, har netop været med til at renovere Østerport Station fra top til tå. Den øvelser har firmaet være med til før – selv om det er over 90 år siden.

Der er en symbolik i, at det gamle firma har været med på holdet både dengang og nu. Østerport Station får udvidet sin funktion, når også tusindvis af passagerer fra metroens cityring, der åbner på søndag, hver dag skal gå igennem den.

Men bortset fra de i den sammenhæng nødvendige tilpasninger, har DSB Ejendomme valgt at renovere stationen på en måde, så den så muligt ligner den oprindelige station, der blev indviet i 1897.

Tilgodeser kundeflow

7Eleven og de to, moderne cafeer er naturligvis også nye. Men DSB Ejendomme har undladt at klemme egentlig detailhandel ind på stationen – noget, som ellers givetvis kunne give en god husleje, og som man har en god forretning ud af på f.eks. Hovedbanegården.

Niels A. Dam, projektchef i DSB Ejendomme

»Huset har simpelthen fået en rodbehandling fra tunnel-niveau og op til kvisten. Stort set alle overflader er sat i stand, renoveret og pudset op.«


»Vi kalder det en tre i en-pakke. Stationen trængte til en teknisk istandsættelse, og vi kunne også se, at den i øvrigt så lidt trist og træt ud indvendig. Da metroen også skulle ind, lavede vi en overordnet plan, som tilgodeser et godt kundeflow mellem metro og fjern- og S-tog, samtidig med at der er gode kommercielle forhold for butikkerne,« siger projektchef Niels A. Dam.

»Huset har simpelthen fået en rodbehandling fra tunnel-niveau og op til kvisten. Stort set alle overflader er sat i stand, renoveret og pudset op,« uddyber han.

Den nyrenoverede station blev indviet sidste torsdag, og for transportminister Benny Engelbrecht og de andre indbudte gæster var især to detaljer i det renoverede interiør bemærkelsesværdigt: Dels den store lysekrone – som ganske vist oprindeligt hang på Hovedbanegården – og dels træværket.

Er man hastigt på vej gennem afgangshallen, ser man måske bare træværket som rødt og grønt. Men den navnkundige arkitekt Heinrich Wenck, der i sin tid tegnede ejendommen, har lagt små detaljer ind i blåt og gult. Man skal kigge efter dem for at få øje på dem. Der har måttet kemiske analyser til at finde de helt præcise farver, som Wenck dikterede.

Køligt naboskab

Østerport var oprindeligt tænkt som en midlertidig station, der skulle være udgangspunkt for kystbanen nordpå.

I stedet blev den i 1917 forbundet med Hovedbanegården, og siden har den været et travlt trafikknudepunkt. Det bliver den endnu mere, når cityring-stationen tilføjes. Østerport forventes, målt på passagertal, at blive Danmarks fjerdestørste station, efter Hovedbanegården, Nørreport og Kgs. Nytorv.

Så med ombygningen til det oprindelige look forener DSB det klassiske med det moderne.

Men den moderne verden indeholder også et halvkøligt forhold til den nye nabo, Østerport II. Dens skabere, KHR Arkitekter er gået i den stik modsatte retning.

Kontor- og butiksejendommen i to etager havde muligvis set godt ud, hvis den havde ligget med god plads omkring sig i Ørestad eller Nordhavn. Men den ligger altså klinet op ad Østerport Station. Skønhed afhænger som bekendt af øjnene, der ser, men med det forbehold er det næsten objektiv journalistik at fastslå, at de to ejendomme overhovedet ikke passer sammen.

Benny Engelbrecht kommenterede det med en munter bemærkning i sin tale ved indvielsen af stationen, idet han afviste at påtage sig rollen som smagsdommer, men samtidig konstaterede, at i hvert fald stationen er et smukt bygningsværk.