Nordea går mod strømmen med tæt involvering i Danbolig Erhverv

Mens de andre finansielle koncerner har afhændet deres aktiviteter inden for mægling af ejendomme, bakker Nordea aktivt om sin mægler, Danbolig. På erhvervssiden fører det i disse år til en stille og rolig ekspansion, uden at man har sat sig noget slutmål om, hvor store man skal være.

pic - danb
Per Bie, adm. direktør i Danbolig Erhverv, kan i disse år se sin virksomhed vokse. Ejendomsmarkedet har været gunstigt, men der har også været opbakning fra ejeren, Nordea. PR-foto: Danbolig Erhverv Fold sammen
Læs mere

Per Bie, adm. direktør i Danbolig Erhverv, er omhyggelig med ikke at give det indtryk, at hans selskab blæser til angreb. Der er ingen strategiske målsætninger om, at Danbolig Erhverv skal op og matche de andre landsdækkende erhvervsmæglerkæder – Colliers, Nordicals og EDC Erhverv Poul Erik Bech.

Ikke desto mindre går udviklingen i retning af, at Danbolig Erhverv kan kalde sig en landsdækkende erhvervsmægler.

Her i 2019 har selskabet opsagt sit samarbejde med Hald Koncernen om erhvervscentrene i København og Roskilde. Men der blev hurtigt etableret nye, partnerejede centre i de to byer. Samtidig kom et helt nyt, i Helsingør, til, så man nu er oppe på syv i alt. De øvrige fire ligger i Hillerød, Holbæk, Aarhus og Kolding.

”Vi har ambitioner om at udvide og åbne yderligere erhvervscentre. Det er især på dagsordenen i de områder, hvor vi er stærkt repræsenteret på privatmarkedet, og hvor erhvervsaktiviteten berettiger til en tilstedeværelse på erhvervsmarkedet. Danbolig har jo boligmæglere over hele landet, og ofte falder det naturligt for dem også at påtage sig arbejde med erhvervsejendomme, f.eks. i forbindelse med ejendomsudvikling. Hvis der er et potentiale for den slags opgaver, kan det blive relevant at åbne et egentligt erhvervscenter,” siger Per Bie.

Lancerer analyser

På den måde har man nået en størrelse, så man også så småt har mod på at kaste sig over de opgaver med markedsanalyser; inspireret af, hvad de store mæglere tilbyder deres kunder.

Bjørn Bøje Jensen, bankdirektør i Nordea med ansvar for erhvervskunder i Danmark

»Vi ser gerne en gradvis større udbredelse af Danbolig Erhverv. Men det er noget, der skal ske skridt for skridt, og det skal være de rigtige løsninger, man når frem til lokalt. «


De enkelte erhvervscentre er selvstændigt drevet, mens konceptet er ejet af Danbolig A/S, som er et 100 procent ejet datterselskab af Nordea.

Selskabet blevet etableret i 2010, og det har siden været begunstiget af, at markedet har været i fremgang – ikke mindst uden for København. Men en anden faktor er, at ejeren aktivt har understøttet knopskydningen, fortæller Per Bie.

Her har Nordea valgt en helt anden vej end rivalerne i Danske Bank og Nykredit, der begge tværtimod har afviklet ejerskabet af sine mæglerkæder – henholdsvis Home og Nybolig Erhverv (der efter ejerskiftet hedder Nordicals).

Det mest ligefremme, strategiske hensyn bag koblingen mellem bank/realkreditinstitut og erhvervsmægler er, at det giver mulighed for at sende potentielle kunder til hinanden. Banken kan henvise en erhvervskunde, der skal bruge en ejendom, til sin mægler, og mægleren kan foreslå sine kunder finansiering i ejerbanken.

Opnår markedskendskab

Men ifølge Bjørn Bøje Jensen, bankdirektør i Nordea med ansvar for erhvervskunder i Danmark, er det ikke så meget denne generering af leads, der er baggrunden for, at man strategisk satser på at have Danbolig Erhverv med i koncernen.

”Det giver os en stor viden om, hvordan erhvervsejendomsmarkedet udvikler sig, og hvad kunderne efterspørger. Det kan vi både bruge over for nye kunder, og når vi vurderer de enkelte ejendomme med henblik på at give kredit,” siger Bjørn Bøje Jensen.

Ifølge ham er satsningen på Danbolig Erhverv ikke i fare, selv om Nordeas koncernledelse i forrige uge annoncerede et stort spareprogram, for der er ikke udgifter knyttet til ejerskabet. Og omvendt er det heller ikke sådan, at man er på vej til at poste en masse penge i ekspansion.

”Vi ser gerne en gradvis større udbredelse af Danbolig Erhverv. Men det er noget, der skal ske skridt for skridt, og det skal være de rigtige løsninger, man når frem til lokalt. Det er ikke sådan, at vi har et mål om en bestemt markedsandel eller et bestemt antal centre,” siger Bjørn Bøje Jensen.