Hver anden kontoransatte vil cykle til arbejde – kun hver fjerde gør det

Mens det i storbyerne næsten er en selvfølge, at der er gode faciliteter for cyklister, kan virksomheder andre steder i landet godt undervurdere betydningen af det, vurderer CBRE. En undersøgelse, selskabet har fået udført, dokumenterer, at det for mange har meget høj prioritet at kunne cykle til arbejdet.

pic - cykel
Der er ofte tæt trafik på cykelbroen mellem Fisketorvet og Islands Brygge. Det er et konkret udtryk for, hvor populært det er at kunne cykle til arbejde. Foto: Anne Bæk, Scanpix Fold sammen
Læs mere

Der bliver tænkt kreativt, når virksomhederne skal skabe de optimale, fysiske rammer, der skal til for at holde på medarbejderne. Kontorer bliver forsynet med kaffeøer, fitnessfaciliteter og meget andet.

Men af en undersøgelse, som CBRE har fået foretaget blandt kontoransatte, fremgår, at der er en – i hvert fald efter danske forhold – meget mere lavpraktisk ting, som medarbejderne vægter højt, men som de ofte må undvære.

Det handler om, hvordan medarbejderne kommer til og fra arbejde. Hele 57 pct. ville foretrække at cykle, hvis ikke afstanden var en faktor. 22 pct. ville foretrække at køre i bil, 8 pct. ville vælge offentlig transport, mens de resterende helst ville spadsere til arbejde.

Men virkeligheden er meget anderledes end ønskerne, for når det kommer til stykket, tager 57 pct. bilen, mens blot 25 pct. cykler.

Betydningen af nærheden til arbejdet fremgår også af, at næsten halvdelen højst kan leve med en halv times transporttid hver vej. Samtidig er beliggenheden af arbejdspladsen det enkeltstående vigtigste forhold ved den fysiske arbejdsplads. Det trumfer endda arbejdsmiljøforhold, såsom ubehagelige temperaturer i kontoret, og i sammenhængen er kaffeøerne og fitnessfaciliteterne nærmest betydningsløse.

Ny trend blandt udlejere

Trends i forbindelse med kontorer kommer ofte ind fra udlandet, og her er det som bekendt usædvanligt, at cykling er en væsentlig parameter, ligesom det mange steder nærmest er en selvfølge, at man skal sidde i et pendlertog en times tid to gange om dagen.

Katrine Falkenløve Erichsen, director i CBRE’s afdeling for lejerrådgivning, fornemmer dog ikke, at danske virksomheder overser, hvor stærkt den hjemlige cykelkultur slår igennem i henseende til transport til og fra arbejdspladsen.

Katrine Falkenløve Erichsen, director i CBRE’s afdeling for lejerrådgivning

»Inden for de seneste år har der også været en trend, hvor også udlejerne er blevet opmærksomme på, hvor vigtigt gode forhold for cyklisterne er. Vi oplever tiere og tiere, at der f.eks. er tænkt overdækket cykelparkering ind, eller at man har konverteret gamle kælderarealer til cykelparkering.«


»Der er mange, som qua deres stilling ikke har mulighed for at cykle til arbejdet, fordi de også bruger bilen under arbejdet. Andre er måske nødt til at tage bilen for at aflevere børnene i institution på vej til arbejde. Men blandt de lejere, vi repræsenterer, er det meget vigtigt, at der er ordentlige muligheder for medarbejderne, både i henseende til offentlig transport, bil og cykel,« siger Katrine Falkenløve Erichsen.

»Inden for de seneste år har der også været en trend, hvor også udlejerne er blevet opmærksomme på, hvor vigtigt gode forhold for cyklisterne er. Vi oplever tiere og tiere, at der f.eks. er tænkt overdækket cykelparkering ind, eller at man har konverteret gamle kælderarealer til cykelparkering, efter at digitaliseringen har medført, at man ikke længere har brug for kældrene til arkiver og lagre,« fortsætter hun.

Et landsdækkende ønske

Men det afhænger også af, hvor i Danmark arbejdspladsen befinder sig. I det centrale København og i de andre store byer er det efterhånden en selvfølge, at der både er gode cykelstier og offentlige cykelstativer. Men også blandt kontoransatte i resten af landet er det et stort ønske at cykle på arbejde, anfører Katrine Falkenløve Erichsen.

»Uden for København K kan arbejdsgiverne godt blive overraskede over, at der er efterspørgsel efter cykelparkering. Men når en virksomhed placerer sig et sted, vil det over tid gå sådan, at medarbejderne bor tættere på den. Dermed bliver det også relevant for dem at cykle på arbejde,« siger hun.

Det hører med til historien, at medarbejdernes ønske om at cykle til arbejde i mange tilfælde måske er mere ideelt end realistisk, og at bekvemmeligheden vejer tungere i den travle hverdag. Af dem, der tager bilen, begrunder 62 pct. det således med, at det er den hurtigste transportform, mens yderligere 25 pct. angiver, at det er det mest bekvemme.

Undersøgelsen er udført af Voxmeter, der har fået svar fra cirka tusind danskere, der arbejder på kontor.