Hotelejere henter inspiration hos Airbnb

Mange i hotelbranchen ser Airbnb som en ny og stærk konkurrent. Men måske har portalen blot udvidet markedet ved at tilbyde et nyt produkt. Nogle hoteller søger at efterligne de særlige kvaliteter, man kan få ved at leje sig ind i en privat bolig.

Direktør Tim Tidman i et af værelserne på det nyligt åbnede Go Hotel i Kastrup. Hotellet satser på at tilbyde nogle af de features, som har fået millioner af mennesker verden over til at finde deres overnatning på Airbnb. Foto: Copenhagen GO Hotel. Fold sammen
Læs mere

I hotellernes brancheorganisation, HORESTA, er der sure miner over Airbnb. Formelt byder man den nye konkurrence velkommen, men det skal være på lige vilkår, og som det er nu, slipper Airbnb-udlejerne for den tunge dyne af regulering af alt fra arbejdsvilkår til hvidvask, som de professionelle udlejere er underlagt.

Men måske behøver man ikke bekymre sig så meget. I den internationale hotelbranche er der opstået det synspunkt, at Airbnb-udlejningen, hvor omfattende den end er, i det store og hele ikke tager kunder fra hotellerne. Tværtimod har den vist en efterspørgsel, som hotellerne ikke selv havde spottet, men som de nu kan lære af og profitere på.

På dansk grund er det f.eks. synspunktet hos det nye Go Hotel med 127 værelser ved Kastrup Lufthavn. Det blev indviet tidligere på året i bygningerne fra et tidligere plejehjem. Renoveringsarbejdet er først færdigt ved årsskiftet, hvorefter yderligere 92 værelser kan tilføjes.

Og man benytter bevidst ejendommens karakteristika til at give værelserne det præg, der har vist sig så ekstremt populært gennem Airbnb, fortæller adm. direktør Tim Tidman.

Andre behov

»For mig at se er det et andet segment, der bliver tiltrukket af Airbnb, og dette segment kan man selv tiltrække ved at tænke nogle andre ting ind i sit eget produkt,« siger Tim Tidman.

»Når vi nu bygger en ny fløj, vil det være en hel etage med værelser, som ikke er egentlige lejligheder, men som har et lille køkken. På den måde kan vi også tiltrække de gæster, som er lidt mere ’long stay’. Forskellen på et hotel og Airbnb er jo servicen – der er 24 timers betjening og rengøring hver dag. Men når gæster kommer i længere tid, kan der være nogle andre behov, f.eks. rengøring blot en gang om ugen,« uddyber han.

Netop i henseende til rengøringen har Go Hotel taget en ny teknologi i brug for at gøre det nemt for dem, der det meste af tiden gerne vil stå for det selv. Værelserne er sprayet med den antibakterielle overfladebehandling ACT – Advanced Coating Technology – som forhindrer bl.a. bakterier, vira og røgpartikler i at sætte sig fast på overflader.

Stor markedsandel

Ifølge Airbnb blev der sidste år formidlet ca. 900.000 lejeaftaler i Danmark via tjenesten. Dermed har den hurtigt opnået en meget signifikant del af markedet. Til sammenligning solgte hotellerne 11,1 mio. værelser, til lidt under dobbelt så mange overnatninger.

Alligevel kunne noget tyde på, at Airbnb primært tiltrækker kunder, som ellers ikke ville være kommet, og dermed heller ikke tager brødet ud af munden på hotellerne.

Nok så man sidste år et lille fald i antallet af solgte værelser i København, hvor Airbnb står stærkest. Men salget ligger immervæk ca. 20 pct. højere end for blot fem år siden. Så den vækst, som har gjort hotelejendomme til et attraktivt investeringsobjekt, er i hvert fald endnu ikke rullet tilbage af private danskeres udlejning af boliger.

Og i mellemtiden har også nogle af de meget store internationale hotelkæder fået kig på, at Airbnb har vist, at der er nye markeder at erobre.

Ifølge Loneley Planet har Marriott-gruppen således på forsøgsbasis lejet 200 eksklusive boliger i London, som man videreudlejer til kunder, der hellere vil bo på denne måde end tjekke ind på et klassisk hotel.