Global trend: Ejendomsselskaber vil være mere synlige

Lejerne og deres medarbejdere skal vide, hvem der ejer den ejendom, de arbejder i til daglig. Med den tættere kontakt vil ejendomsselskaberne sikre sig, at deres ejendommene ikke bare opfylder et behov i dag, men også følger med udviklingen, fremgår det af et survey fra PwC.

pic - pwc
Selv om nye bydele, som Nordhavn, Carlsberg Byen eller Ørestad (billedet) er populære, har selskaberne bag ejendommene også behov for at brande sig på en anden måde, end de har i de gamle bydele. Foto: Celina Dahl, Scanpix Fold sammen
Læs mere

Intel fremstiller processorer til computere, og det kunne være et af denne verdens »usynlige« selskaber, hvis produkter de fleste af os bruger dagligt, men uden at tænke yderligere over det, og endda uden nødvendigvis at vide det.

Men Intel har valgt ikke at være usynlige. De gør opmærksom på sig selv med et lille logo på de fleste pc’er.
Noget tilsvarende kan være på vej i ejendomsbranchen, viser et survey, revisionsselskabet PwC har gennemført blandt adm. direktører i hele verden.

De fleste, der går på arbejde hver dag, tænker ikke over, hvem der faktisk ejer den ejendom, arbejdet foregår i. Selvfølgelig ved nogle i ledelsen, hvem man lejer sig ind hos, men heller ikke de betragter det som mere end en lavpraktisk ting, når først lejekontrakten er underskrevet.

Det ønsker topcheferne i ejendomsselskaberne at ændre på. De vil have deres selskaber til at være mere synlige, ikke blot over for dem, de indgår kontrakter med, men også over for brugerne af ejendommene – f.eks. de ansatte hos de virksomheder, der har lejet sig ind.

Samfundsmæssigt ansvar

Ønsket om synlighed kommer dels af, at en bølge af nye, tekniske faciliteter er på vej ind i ejendommene. Det skal være med til at optimere driften og give brugerne større bekvemmelighed. Men det indebærer også, at der vil være en mere håndgribelig, daglig kontakt mellem ejerne og brugerne af en ejendom.

En anden faktor er den globale trend med, at man mere eller mindre direkte kræver af selskaber, at de skal påtage sig et samfundsmæssigt ansvar. Det er ikke nok, at de blot tjener penge til sig selv.

Per Andersen, partner i PwC

»Budskabet (fra topcheferne, red.) er, at man skal tænke ejendomme mere bredt, end man gjorde før i tiden.«


For ejendomsbranchens vedkommende stikker denne trend dybere end hos de fleste andre. Der er ikke blot tale om store ord. Evnen til at interagere med samfundet i en mere bred forstand kan være forskellen på, om man kan tiltrække lejere eller ej.

»Det er blevet vanskeligere at leje kontorlokaler og -bygninger ud, hvis ikke disse er tilpasset udviklingen i de præferencer og prioriteter, som nutidens kontorarbejdere har. Samtidig er virksomheder, der lejer eller ejer kontorlokaler, blevet mere opmærksomme på bygninger og lokaler som et element i evnen til at tiltrække og fastholde talent og skabe øget produktivitet,« siger Per Andersen, partner i PwC i Danmark.

Alternativ anvendelse

»Budskabet (fra topcheferne, red.) er, at man skal tænke ejendomme mere bredt, end man gjorde før i tiden. Man skal tænke på ejendommens indhold, og hvordan man bruger den. Det handler om f.eks. fællesskab, bæredygtighed og byudvikling. Man skal tænke på, hvordan brugerne gerne vil leve fremadrettet. Der skal skabes noget storytelling, så det ikke bare er en ejendom med en lang lejekontrakt. Man skal kunne rebrande den efter en periode, og der skal være en alternativ anvendelse, hvis markedet skifter,« uddyber Per Andersen.

Han understreger, at det er betragtninger, der kan være mere eller mindre relevante, alt efter situationen. Er der en meget langsigtet og tilfreds lejer i ejendommen, er der ikke den store grund til at begynde at rokke med båden.
Men for developere vil brandingen over for kunder, brugere og det omkringliggende samfund omvendt næsten altid være relevant, mener Per Andersen.

»Hvis man har et grundstykke og skal udvikle en ejendom helt fra bunden, skal man virkelig gennemtænke det. Hvordan skal miljøet være? Skal der være en blanding af forskellige boliger og f.eks. et hotel? Det er ikke nok, at ejendommen er flot, og at den har et godt cash flow. Man må overveje, hvad anvendelsen skal være her og nu, men også at det bliver muligt at ændre den hurtigt,« siger han.