Flere og flere går om ad Kronprinsensgade

Antallet af fodgængere i Kronprinsgade og Pilestræde kan snart måle sig med, hvad man ser på mindre befærdede strækninger på gågaderne. Politiske planer om at få bilerne ud af middelalderbyen kan give et yderligere skub til udviklingen af kvarteret.

Pilestræde er er langt fra den hyggeligste gade i København. Alligevel tiltrækker den mange fodgængere. Billedet er fra den regnfulde sommer i 2017. Foto: Mads Claus Rasmussen, Scanpix Fold sammen
Læs mere

Krydset mellem Kronprinsensgade og Pilestræde er et lidt forstyrret sted i storbyen. Der er kørende, gående og cyklende trafik på smalle veje og fortove, og det virker ikke intuitivt at navigere i det.

Det er tilfældigvis der, Berlingske bor. Men dette skal ikke være en navlebeskuende artikel om vores egen verden. Blot en konstatering af, at dette kryds er ved at udvikle sig til et af byens hot spots.

Byplanlæggerne giver deres input, men borgerne og virksomhederne bidrager også med en dynamik, der gør, at byen hele tiden udvikler sig. Og lige nu udvikler den sig altså til fordel for Kronprinsensgade og Pilestræde.

Det er dokumenteret i trafiktællinger, som mæglerfirmaet RED Cushman & Wakefield foretager, og som det har offentliggjort i sit Danish Investment Atlas 2019.

De travleste punkter

RED tæller det, man i detailhandlen betegner som footfall: Hvor mange fodgængere, der er passerer forbi i løbet af en time. RED tæller det på fredage eftermiddage klokken 16, og ved Kronprinsensgade/Pilestræde når man frem til tallet 3179.

Det er ganske vist lavere end alle punkter på Strøget og Købmagergade. Men ikke meget lavere. F.eks. tæller RED 4996 fodgængere i timen ved Gammeltorv, der tidligere har været et af de travleste punkter i City. På Amagertorv, hvor Strøget og Købmagergade møder hinanden, kommer 5315 fodgængere i timen.

»Byplanlæggerne giver deres input, men borgerne og virksomhederne bidrager også med en dynamik, der gør, at byen hele tiden udvikler sig. Og lige nu udvikler den sig altså til fordel for Kronprinsensgade og Pilestræde.«


Men det travleste punkt i dag er lidt længere oppe ad Købmagergade, nemlig ved Kronprinsensgade. Her er der 6198 fodgængere i timen. Og der er altså mange af dem, som kommer gående af Købmagergade, der går ind på Kronprinsensgade, i stedet for at fortsætte mod enten Nørreport eller er Strøget, alt efter hvilken side, de kommer fra.

RED betegner udviklingen som overraskende, men konstaterer, at det er lykkedes f.eks. Galleri K i Pilestræde at skabe et alternativ til de strøg-beliggenheder, der ellers bliver anset som mest attraktive. Sammen med Postgården – det ombyggede posthus i Købmagergade – er der skabt en stærk dynamik, som tiltrækker fodgængere med appetit på shopping.

Forsvinder bilerne?

Udviklingen i kvarteret er så ny, at Københavns Kommune endnu ikke har nået at sætte planer i søen for en ændring af områdets status.

Men Teknik- og Miljøforvaltningen hæfter sig ved, at kommunen i de nærliggende gader Løvstræde og Valkendorfsgade har vist sig åben for private initiativer. Her vedtog Borgerrepræsentationen sidste efterår takket ja til et tilbud fra PFA om, at pensionsselskabet finansierer ny vejbelægning, mod at gaderne bliver omdannet til gågader.

Teknik- og Miljøforvaltningen anfører også, at en ny handlingsplan om at reducere biltrafikken i middelalderbyen vil imødekomme de ændrede trafikmønstre i Kronprinsensgade/Pilestræde. Handlingsplanen, der netop nu er i høring, lægger bl.a. op til, at vejbaner skal konverteres til cykelstier, og at hastighedsbegrænsningerne skal skærpes for den tilbageværende biltrafik.

Handlingsplanen er udarbejdet på forslag fra Enhedslisten, SF, de radikale og Alternativet. Venstre har derimod, ifølge TV2 Lorry, udtrykt bekymring for, om man er ved at forvandle hele middelalderbyen til ét stort festområde.