DHL på vej med nye »posthuse«

Efter to år med forsøg i udlandet er DHL Express i Danmark snart klar til at etablere centralt beliggende butikker, hvor kunderne kan få betjening af selskabets egene medarbejdere, og hvorfra de utallige pakker fra nethandlen bliver cyklet det sidste stykke vej ud til modtagerne.

pic - dhl
Snart vil man kunne se cykler som denne i gadebilledet. Boksen til pakkerne ser måske klodset ud, men den er i størrelse tilpasset en almindelig europapalle, således at den kan bruges i hele distributionskæden – altså også læsses på lastbiler og i containere. PR-foto: DHL Express Fold sammen
Læs mere

Hvis man savner alle de posthuse, som PostNord har lukket, så er der godt nyt: Posthuse er på vej tilbage i gadebilledet – denne gang dog i regi af konkurrenten DHL Express.

Det følger et succesfuldt pilotprojekt, koncernen gennem et par år har kørt i Frankfurt i Tyskland og i Utrecht i Holland.

DHL Express omtaler dog ikke nyskabelsen som posthuse, men som »City Hubs«, der skal placeres i udvalgte, større byer i Danmark.

»Konceptet er at etablere en 'butik', som både vil være et sted for ind- og udlevering af DHL-forsendelser, men også et sted hvor man kan få forsendelsesrådgivning, emballage til sine forsendelser og anden information omkring DHL’s servicetilbud. 'Butikken/stationen' vil også være en base for de cykelkurerer, som vil dække hele indre by, og som hurtigt og enkelt kan komme rundt til vores kunder med ind- og udgående pakkeforsendelser,« oplyser Christian Høy-Petersen, Customer Experience & Administration Director, i en mail til Berlingske Business Ejendomme.

Høj vækst

Det er naturligvis nethandlen, der har givet DHL behov for at udvide sit distributionsnet, ud over de 150 aftaler, man har med butikker og kiosker, og de 500 ubemandede »SwipBoxe«.
Den høje vækst i nethandlen er kun meget langsomt aftagende, og ifølge brancheforeningen FDIH steg dens omsætning i 2018 med cirka 13 procent, til 129,3 mia. kr.

Det er omsætning, der går fra de fysiske butikker og trækker kraften ud af det, som tidligere var travle butiksstrøg.
Men snart kan nogle få af de tiloversblivende butikslokaler altså få nye lejere – DHL Express’ City Hubs. Mere vigtigt for de pågældende handelsstrøg er måske, at der kommer nyt liv i dem.
DHL Express’ City Hubs skal nemlig også være udgangspunkt for den sidste distribution hen til kundernes dør, og dette yderste led af transporten skal foregå med specialindrettede cykler, som danskerne snart for at se i gadebilledet.

Erfaring med cykler

Det er faktisk mere cyklerne end butikkerne, der er i DHL’s fokus. Hele konceptet indgår i en målsætning om CO2-neutral distribution. I den tætte trafik i en bymidte er cyklen også mere praktisk på den måde, at den kan klare dobbelt så mange levereringer pr. time som en bil.

Christian Høy-Petersen, DHL Express

»Konceptet er at etablere en ”butik”, som både vil være et sted for ind- og udlevering af DHL-forsendelser, men også et sted hvor man kan få forsendelsesrådgivning, emballage til sine forsendelser og anden information omkring DHL’s servicetilbud.«


»DHL Express har internationalt betydelig erfaring med CO2-neutral distribution, både med cykler og andre køretøjer, og har allerede høstet en del erfaringer med cykeldistribution i Danmark, idet vi både har et pilotprojekt med CO2-neutral cykeldistribution i København og en kurerpartner i Århus, som gør det samme,« forklarer Christian Høy-Petersen.

»Som arbejdsplads er det varieret og spændende, som kunde er det forbundet med en god miljøhistorie, og for DHL er det en mulighed for at levere den velkendte høje service, men på en mere bæredygtig måde,« uddyber han.

Også PostNord har opbygget et net af samarbejdspartnere i detailhandlen og selvbetjente udleveringssteder, og selskabet har ingen planer om at lade egne posthuse, betjent af selskabets egne ansætte, genopstå. Det oplyser PostNords pressetjeneste.