Danmark holder lav profil på årets Mipim

Den danske stand på den europæiske ejendomsmesse er cirka 40 procent mindre end sidste år. Det skyldes, at Region Hovedstaden sprang fra som sponsor. Til gengæld er der mere deltagelse fra resten af landet, og det skal standen afspejle i de kommende år, lyder ambitionen fra Byggesocietetet.

Det er bl.a. Høje Taastrup, der skal gøres kendt blandt udenlandske investorer på Mipim. Kommunen er oprindeligt stort tænkt, som et trafikalt centrum for hele hovedstadsområdet. Det blev det aldrig til, men til gengæld kan en stor del af de områder, der var sat af til infrastruktur, nu udvikles til erhverv og boliger. Foto: Flickr. / Comrade King Fold sammen
Læs mere

For ti år siden var det det danske ejendomsmarked en sag for en ret beskeden kreds af danske investorer. I dag er det en del af det globale ejendomsmarked, og det bliver endda betragtet som attraktivt i det store udland.

Men hvis man tror, at danske politikere og ejendomsfolk vil møde talstærkt på den store, europæiske ejendomsmesse Mipim i Cannes, der løber af stablen i disse dage, for at blære sig med den nyvundne position – så tror man fejl.

Tværtimod er den danske stand cirka 40 procent mindre, end den plejer at være, oplyser Tony Christrup, landsformand for Byggesocietet. Der er også færre programpunkter fra dansk side end sædvanligt, og f.eks. har der ikke været nogen officiel åbning af standen.

Og det kunne endda have været endnu værre. Der er blevet kæmpet hårdt for at samle penge ind til den stand, der dog er.

”Det har været et slid. Det må jeg sige. Men vi er landet nu,” siger Tony Christrup.

Politisk omlægning

Den danske stand er organiseret lidt som et professionelt cykelhold, der er ejet af et firma, men som sælger rettighederne til en sponsor, således at det er denne sponsors navn, offentligheden kender holder under.

Det er Byggesocietetet, der driver standen, som de seneste år har været kendt under branden Greater Copenhagen. Bagved har Region Hovedstaden stået som den store sponsor.

Men i maj sidste år blev regeringen og Dansk Folkeparti enige om, at det fremover ikke er regionerne, men kommunerne, der skal stå for erhvervsfremme. Regionerne blev i samme omgang frataget bevillingen til erhvervsfremme, og det kom til at koste sponsoratet til Mipim-standen.

”Da de trak sig, gik vi i gang med at søge opbakning fra branchen og omegnskommunerne. Den har faktisk været positiv. Så vi står i en situation, hvor vi har nedskaleret standen og revideret budgettet, men har en fantastisk opbakning fra branchen og fra kommuner. Så jeg er fortrøstningsfuld om, at vi får en rigtig fin Mipim. Men det var en hårdt nød at knække,” siger Tony Christrup.

Odense-borgmester taler

Det er ikke kun omegnskommunerne til København, der bliver relativt mere synlige i år. Tony Christrup fremhæver således, at Odenses borgmester Peter Rahbæk Juel, sammen med Københavns overborgmester Frank Jensen, er talere ved årets investor brunch.

Tony Christrup, landsformand i Byggesocietetet

»Jeg savner måske lidt opbakning fra regeringen. Det er store penge, der hentes hjem fra Mipim. Så jeg håber, at den regering, der måtte sidde efter valget, anerkender, at der er et grundlag, som branchen og det offentlige kan bygge videre på.«


Dermed er linjen lagt for de kommende år, hvor standen efter planen skal eksponere hele landet, og ikke blot hovedstaden. Tony Christrup vælger således at se deltagelsen i 2019 som år ét – ikke som året, hvor det gamle skrumpede, men hvor det nye begyndte.

”Det er en meget bredere skare, der står på nu. Vi har aldrig haft så mange små og store sponserer fra branchen. Men jeg savner måske lidt opbakning fra regeringen. Det er store penge, der hentes hjem fra Mipim. Så jeg håber, at den regering, der måtte sidde efter valget, anerkender, at der er et grundlag, som branchen og det offentlige kan bygge videre på,” siger Tony Christrup, der glæder sig over, at man rejser hjem med penge på kontoen, så man ikke skal møde nye samarbejdspartnere til de kommende år med hatten i hånden.

Vestegnen i fokus

Transformationen til at være en stand for hele Danmark giver også god mening på den måde, at Danmark uden for hovedstaden i de seneste år, og især i 2018, har fået større vægt på ejendomsmarkedet.

Hvor omsætningen i hovedstaden faldt sidste år, er den således steget en smule uden for hovedstaden. Her er det endnu primært danske investorer, der slår sine folder, men udenlandske investorer har også fundet vej til bl.a. Aarhus, Aalborg og Odense. Derfor giver det mening for disse byer at vise sig frem på Mipim.

Men hovedstaden udgør stadig den klart største del af markedet, og omegnskommunerne – ikke mindst dem på Vestegnen – er også i fokus.
F.eks. har Hvidovre Kommune grund til at tro, at dens af regeringen understøttede planer om at udvide Avedøre Holme med ni kunstige øer, med et samlet areal på 3,1 mio. kvm., vil være interessant for udenlandske investorer.

Men også Høje Taastrup Kommune har sendt en delegation til Cannes. Her er projektet at samle finansiering til en transformation af kommunens centrum, som byplanlæggerne oprindeligt havde forestillet sig skulle være et trafikalt centrum for hele hovedstaden.

Udenlandsk kapital til Høje Taastrup

Sådan gik det aldrig, og der blev ikke brug for de brede boulevarder mellem stationen og City 2. Parkeringsfaciliteterne er også overdimensionerede i forhold til, hvad der blev brug for. Så nu er man godt i gang med i stedet at skabe et bymiljø for kommunens egne indbyggere.

”Projektet er gået i gang, hvilket også kan ses i terrænet. Vi har også solgt nogle byggefelter,” fortæller Lars Bloch, direktør i udviklingsselskabet Høje Taastrup C.

”Vi har aftalt møder på Mipim med danske investorer og developere. Men vi går også efter at prøve at få highglightet Høje Taastrup C lidt mere over for internationale investorer og developere. Det hjælper vores mæglere med, men vi har også selv søgt at få nogle møder med internationale kontakter. Det er simpelthen fordi, det er et kæmpe projekt med 300.000 etagekvm, vi arbejder med,” uddyber Lars Bloch.

En dansk messe

Men sædvanen tro er Mipim for mange danske deltagere også en mulighed for at møde hinanden – dels til formelle møder, dels til mere uformelle arrangementer på de mange glimrende restauranter og udskænkningssteder i Cannes.

I år er 606 danskere tilmeldt Mipim. Dertil kommer et ukendt antal, der undlader at registrere sig og betale det dyre gebyr, når nu en stor del af det interessante alligevel foregår uden for de officielle rammer.

Ejendomstorvet.dk er blandt dem, der rejser til Cannes med en hensigt om at møde danske kunder og samarbejdspartnere. Portalen benytter således Mipim til at slå på tromme for det nye statistikværktøj, man har lanceret i samarbejde med Gilling Data.

Værktøjet gør det muligt for f.eks. detailhandlere at vurdere, om en given butik er velegnet for dem – om deres kundegrupper naturligt kommer forbi.

”Vi har fået nogle møder med nogle, som kunne være interesserede, i hus, og så har vi lavet en brochure, der kan give anledning til nogle opfølgende møder. Mipim er en også en rigtig fin mulighed for at møde vores samarbejdspartnere fra Jylland. Så vi bruger i høj grad Mipim som en netværksmulighed,” siger Mette Bækman Dehn, kommunikations- og marketingchef i Ejendomstorvet.dk.