Kommune klager over DSBFirst

Helsingør kommune mener, at investering på 47 mio. kr. ved Snekkersten station går tabt, fordi myldretidstog er nedlagt.

Snekkersten Station har mistet nogle af sine myldretidsttog. Det klager kommunen nu over. Fold sammen
Læs mere

DSBFirst overtog 11. januar togtrafikken i på Kystbanen. Det har medført ændrede køreplaner, og nu beskylder Helsingør Kommune virksomheden for at svigte flere års investeringer i pendlertrafikken.

En investering på 47 millioner kroner ved Snekkersten Station har forbedret parkeringsmulighederne og gjort stationen til en attraktiv pendlermagnet for den nordsjællandske togtrafik. Mange passagerer kører i bil fra Helsingør til Snekkersten, hvor de kan komme af med bilen og køre videre med tog.

Alligevel har DSBFirst valgt at fjerne myldretidsafgange. Dermed kan flere års investeringer i udbygningen af pendlerforholdene gå tabt.

- Det som er med til at flytte passagerer fra vej til bane er gode parkeringsmuligheder ved stationerne, og derfor lavede vi et parker og rejs anlæg på Snekkersten, da vi vidste at kapaciteten var opbrugt på Espergærde og Snekkersten, forklarer trafikplanlægger i Helsingør Kommune Simon Wrisberg til Frederiksborg Amts Avis.

- Budskabet er, at køreplanen betyder, at flere års arbejde og 47 millioner kroner i udgifter til at gøre Snekkersten Station til en moderne pendler-magnet kan risikere at være spildt. For fem år siden begyndte nemlig en enorm udbygning af stationen med blandt andet 200 ekstra parkeringspladser, som skulle gøre det attraktivt for pendlerne at benytte toget på de længere strækninger.

Det skriver Helsingør Kommune i et officielt klagebrev til DSB.

På trods af, at DSBFirst nu vælger at nedlægge halvdelen af myldretidsafgangene, så har pendlerinvesteringerne været en succes. På fem år er antallet af passagerer ved Snekkersten Station steget med 20 procent.

Hos DSBFirst siger man ifølge Frederiksborg Amts Avis at de færre myldretidsafgange skyldes at man lader alle tog fortsætte helt til Helsingør. Der er ikke tid eller materiel nok til at betjene Snekkersten med ekstratog i myldretiden.

Hos Helsingør Kommune undrer man sig dog over, hvorfor man vælger at indskrænke toggangen netop på Snekkersten, da Vedbæk, Skodsborg og Klampenborg stationer har et trafiktal, som er det halve eller mindre end Snekkerstens.