YouTube lancerer YouTube Kids

YouTube lancerer et dansk børneunivers. Red Barnet roser idéen, men understreger, at forældre stadig bør kigge med. Læs, hvordan du sikrer børnene på YouTube.

Det nye YouTube Kids kommer blandt andet med en timer-funktion, som forældrene kan indstille. På den måde lukker appen selv ned, når skærmtiden er opbrugt. (Arkivfoto) colourbox/Free Fold sammen
Læs mere

Videoer med makeup, computerspil, læskedrikke eller Gurli Gris.

YouTube er blevet fast inventar i mange børnefamilier. Men som forælder kan det være svært at følge med i, hvad de små børnefingre klikker sig ind på og møder af uhyggelige videoer eller kommercielt indhold.

Det er nogle af de problemstillinger, YouTube har forsøgt at gøre op med i deres nye, danske børneplatform: YouTube Kids.

Red Barnet roser initiativet, men råder til, at man som forælder stadig kigger med.

Læs her, hvordan du bedst sikrer børnene på YouTube.

1) Børnevenligt indhold

På det traditionelle YouTube kan alle uploade videoer, og derfor vil der uvægerligt være videoer iblandt, som ikke er egnet for børneøjne.

Sådan er det ikke med den lukkede platform YouTube Kids, hvor alt skal godkendes, før det bliver uploadet, forklarer Greg Dray, der er YouTubes europæiske chef for børn, familie og læring.

- På den måde er vi sikre på, at alt indholdet er egnet for børn, siger han.

Red Barnet råder dog til, at du stadigvæk følger med i ungernes digitale liv. Også selv om de bruger den nye app.

- Selv om appen er aldersdifferentieret, skal man som forælder stadigvæk være opmærksom. For der er aldrig noget, der er hundrede procent sikkert, siger Jon Kristian Lange, der er seniorrådgiver hos Red Barnet og ekspert i børns digitale liv.

2) Forældre-filtre

En anden sikkerhedsforanstaltning ved YouTube Kids er forældrefiltrene, fortæller Greg Dray.

Appen er nemlig tom, første gang du åbner den, og herefter kan du vælge, hvilke typer videoer og indhold dit barn skal have lov til at se.

- Så forældrene bliver i princippet programmørerne. De håndplukker alt det indhold, de synes, deres børn skal have lov til at kunne se, forklarer han.

Her kan du også tilpasse indholdet efter alder, forklarer Greg Dray.

- En ny ting er, at forældrene kan oprette en profil for hvert barn alt efter hvor gamle børnene er. Og via profilerne kan forældrene også blokere specifikke kanaler eller videoer, siger han.

For de videoer, som måske er egnede for den tiårige, er måske ikke egnede for den femårige lillebror.

Red Barnet mener, at forældrefiltrene er en god ting til små børn, men det skal være en glidende overgang, når de bliver ældre.

- Hvis man bliver for restriktiv i sine filterindstillinger, så siger al erfaring med sociale medier, at så vælger børnene bare at gøre det et andet sted end der, hvor forældrene kigger med, siger Jon Kristian Lange.

Han råder derfor til, at du sideløbende tager en snak med lidt større børn om, hvad det er for videoer, barnet kan møde og at det altid er okay at komme til de voksne, hvis man alligevel møder uhyggeligt indhold.

3) Reklamer

En anden velkendt problemstilling er kommercielt indhold. Og ligesom det traditionelle YouTube er YouTube Kids et gratis site, som til gengæld er finansieret af reklamer.

Men her har man taget børnehensyn i forhold til reklamerne, forklarer Greg Dray.

- Man kan eksempelvis ikke klikke på reklamerne. Og der er udvalgte emner, vi ikke reklamerer for - såsom madvarer og læskedrikke, siger han.

Red Barnet råder også til, at du som forælder viser interesse og spørger ind til, hvilke youtubere eller kanaler dit barn følger, råder Jon Kristian Lange.

- Der er mange børn i seks-ti-årsalderen, som følger forskellige youtubere. Og de kan altså ikke helt differentiere i forhold til, om det er reklame, eller hvad det er, siger han.

/ritzau fokus/