Tryg-topchef kritiserer konkurrencevagthund: Vi har tabt en million om dagen på langsomt arbejde

Myndighederne har været for længe om at sige god for Trygs køb af Alka, mener koncernchefen i landets største forsikringsselskab. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen affejer kritikken.

Tryg-direktør Morten Hübbe opfordrer myndighederne til at lede efter metoder, der sikrer både grundige og hurtigere konkurrenceafgørelser. Foto: Maria Albrechtsen Mortensen/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen bruger alt for lang tid på at behandle sager. Det koster danske virksomheder dyrt, og effekterne af en række konkrete tilsagn er yderst tvivlsomme.

Sådan lyder kritikken fra forsikringskæmpen Tryg, der har fået konkurrencemyndighedernes grønne lys til at købe Alka Forsikring.

Godkendelsen kommer, efter at Tryg i december 2017 indgik en aftale om at købe Alka Forsikring for en samlet pris på 8,2 mia. kr. Finanstilsynet godkendte salget i foråret 2018, mens Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen bremsede Trygs køb af Alka i september. Godkendelsesprocessen blev forlænget som konsekvens heraf, og købet blev således først endeligt godkendt mandag i denne uge.

»Det er ret oplagt, at samfundet vil være bedre tjent med, at man leder efter nye metoder og arbejdsprocessor, der gør, at man kan gennemføre sådan en proces på mindre end næsten et år,« siger Morten Hübbe, koncernchef i Tryg.

Han oplyser, at det har kostet Tryg næsten en mio. kr. om dagen, at processen har taget så lang tid. Samtidig påpeger han, at 500 Alka-medarbejdere har gået rundt i uvished i 11 måneder.

»Vi har selvfølgelig respekt for, at myndighederne skal træffe en kompliceret afgørelse, hvor man ikke nødvendigvis er på hjemmebane. Men vi har et finanstilsyn, som har rigtig mange forsikringseksperter, og jeg tænker, at konkurrencemyndighederne og Finanstilsynet med fordel kunne arbejde sammen,« siger Morten Hübbe.

Hos Konkurrencestyrelsen understreger kontorchef Søren Bo Rasmussen, at der har været tale om en svær sag.

»Vi er faktisk endt ud med at være færdig en uge, inden vi skulle være færdig. At vi har været langsomme, kan jeg overhovedet ikke genkende,« siger han.

Største handel i 20 år

Købet af lavprisselskabet Alka er den største handel i den danske forsikringsbranche de seneste 20 år. I forbindelse med godkendelsen havde Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen rejst betænkeligheder ved transaktionens indvirkning på dynamikken i det danske forsikringsmarked. Tryg har derfor måttet afgivet en række tilsagn for at nå i mål med godkendelsen.

Tryg skal blandt andet donere penge til prissammenligningsportalen Forsikringsguiden. Derudover skal Tryg fjerne gebyrer ved opsigelse af forsikringer med kort varsel og eksklusivitetsaftale i visse partneraftaler fjernes. Tilsagnene vurderes at koste selskabet omkring 20 mio. kr. årligt i fem år.

»Vi synes grundlæggende, at tilsagnene er unødvendige, og de ændrer ikke fundamentalt på konkurrencen i markedet,« siger Morten Hübbe.

Konkurrencemyndighederne er uenig i disse synspunkter.

»Hvis ikke vi havde fået tilsagn, havde konklusionen formentligt været en anden,« siger Søren Bo Rasmussen.

Længere sagsbehandlingstid og tabte sager

Hos Dansk Industri bekræfter underdirektør Kim Haggren, at der er store økonomiske omkostninger forbundet med at være involveret i en konkurrencesag.

»Det er derfor rigtig vigtigt, at sagsbehandlingstiderne bliver så korte som overhovedet muligt,« siger han.

Statsrevisorerne opfordrede i september myndighederne til at se på, hvordan sagsbehandlingen af konkurrencesager kan effektiviseres. Bemærkningen var baseret på, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens sagsbehandlingstid for sager om aftaler, der begrænser konkurrencen, var steget fra 13 måneder i perioden 2008-2011 til 23 måneder i perioden 2015 - juni 2018.

Flere brancheaktører har tidligere i Jyllands-Posten kritiseret konkurrencemyndighederne for at have forfulgt sager, som ikke havde det rette grundlag.

Først tabte konkurrencevagthunden den såkaldte Ørsted-sag i maj, fordi det ikke kunne påvises, at Elsam havde misbrugt sin dominerende stilling. Styrelsen har også lidt et foreløbigt nederlag i den såkaldte vejstribesag, da Sø- og handelsretten fastslog, at et konsortiesamarbejde mellem to store vejstribeentreprenører ikke var ulovligt. Og senest har Konkurrencerådet måttet opgive en sag, der handlede om, hvorvidt EY og KMPG Danmark har overtrådt de konkurrenceretlige regler.

»Det er klart, at konkurrencemyndighederne ikke skal have for mange af den slags sager,« siger Kim Haggren.