Togkaos i Danmark: Sådan er du økonomisk stillet

»Det er ulykkeligt for vores kunder. Derfor vil vi gerne komme dem i møde,« siger DSB's informationschef Tony Bispeskov.

Er du pendler, så tilmeld dig rejsetidsgarantien. Så skal du ikke selv gøre noget, hvis toget er forsinket, lyder opfordringen fra DSB. (Arkivfoto) www.colourbox.com/Free Fold sammen
Læs mere

Togene i Østdanmark holder bomstille mandag grundet arbejdsnedlæggelser blandt lokomotivførerne.

Arbejdsnedlæggelsen er overenskomststridig, og det gør situationen helt ekstraordinær, siger DSB's informationschef, Tony Bispeskov.

»Det er ulykkeligt for vores kunder. Derfor vil vi gerne komme dem i møde og refundere hele billetten gebyrfrit, hvad end det er en standardbillet, en Orange-billet eller en Orange Fri-billet.«

»Vil man hellere bruge billetten i morgen, er man også velkommen til det,« siger Tony Bispeskov.

Hvis du pendler, skal du tilmelde dig DSB's pendler-rejsetidsgaranti, siger Tony Bispeskov.

»Det er ganske gratis, og ordningen dækker ikke blot de afgange, man selv oplever er forsinket - den beregner samtlige afgange. Det betyder, at man bliver kompenseret, uanset om man har taget de pågældende tog eller ej,« siger han og tilføjer:

»Når DSB ikke målet, om hvor mange tog og hvor mange passagerer der skal være fremme til tiden, så udbetaler vi automatisk et kompensationsbeløb til kundernes NemID-konto en gang om måneden,« siger Tony Bispeskov.

Hvis ikke du har fået tilmeldt dig, gælder den almindelige rejsetidsgaranti.

Garantien sikrer kompensation, hvis toget er mere end 30 minutter forsinket. Er forsinkelsen over to timer, kan du få tilbagebetalt billetten uden gebyr, hvis billetprisen er over 25 kroner.

Kompensationsstørrelsen beregnes da ud fra kortets dagspris.

Tropper du op på stationen uden kort eller billet, så må du dreje om på hælen og gå, cykle eller tage bilen hen til din destination - uden en økonomisk godtgørelse.

Der indsættes nemlig ikke nogen togbusser i denne ekstraordinære situation, oplyser DSB.

»I dag kan vi desværre ikke tilbyde transport eller lift til de berørte passagerer, og det beklager vi meget,« siger Tony Bispeskov.

Både hos DSB og Forbrugerrådet Tænk opfordrer man til at holde nøje øje med situationen.

»Hold dig orienteret via Rejseplanen og DSB's hjemmeside, husk at søge rejsegaranti, og hjælp dine medpassagerer.«

»Hvis man har mulighed for selv at køre i bil, så fyld den op og hjælp hinanden på vej,« lyder opfordringen fra Rasmus Markussen fra Forbrugerrådet Tænk.

/ritzau fokus/