Sover du nok? Overvåg dig til et fast søvnmønster

Hvis du overvåger din søvnrytme med et fitnessur, kan du opdage dårlige vaner. Et komplet billede af din søvn giver det dog ikke.

PLUS PFS Sæt døren til børnevæ
Fitnessure kan være fine redskaber til at overvåge sin søvn. Man kan opdage dårlige vaner og holde styr på, om man sover de timer, man skal. Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

Hvis du altid slår armen ud efter snooze-knappen, når alarmen ringer om morgenen, kan det skyldes, at du får for lidt søvn.

Med hjælp fra fitnessure, som måler puls, åndedræt og bevægelser, når du sover, kan du overvåge dit søvnmønster - herunder hvor meget du er vågen i løbet af natten.

Aktivitetstrackere kan dog ikke afdække de forskellige stadier af søvn.

»Urene kan ikke skelne mellem, om man får dyb eller let søvn. Men man kan få et fint billede af, hvor meget man sover«, siger Birgitte Rahbek Kornum, søvnekspert og lektor på Institut for Neurovidenskab på Københavns Universitet.

»Det vigtigste er at sove nok, og man kan bruge uret til at se, om man får sine otte timer«, siger hun.

Du skal dog huske at lytte til kroppen, for selv om uret viser, at du har sovet optimalt, kan der godt være problemer med din søvncyklus.

»Hvis man har sovet de timer, som man skal, men stadig føler sig vildt træt, så sover man måske for let«, siger Birgitte Rahbek Kornum.

Det vigtigste er, hvordan du har det i løbet af dagen. Du skal gerne føle dig frisk ved 10-11-tiden om formiddagen. Hvis du ikke gør det, skal du overveje, om der er noget galt med din søvn.

Og så kræver det nærmere og mere præcise undersøgelser.

»Hvis man skal måle det helt præcist, skal man sætte elektroder på kraniet og måle hjernebølgerne«, forklarer Jan Ovesen som er specialist i søvnmedicin ved Søvnexperten.

Han mener også, at du skal mærke godt efter og ikke blive for fokuseret på tallene på dit fitnessur.

»Natten bliver ikke bedre af, hvad udstyret siger. Det er et spørgsmål om, hvordan man selv har det dagen efter. Man kan mærke, om man er udhvilet«, konstaterer han.

En fordel ved at overvåge sin søvnrytme er, at du kan opdage dårlige vaner, som du ikke vidste, du havde.

»Man opdager måske, at man sover skidt, når man har drukket alkohol«, forklarer Birgitte Rahbek Kornum og tilføjer:

»Har man andre dårlige vaner med kaffe eller arbejde om aftenen, så ser man måske også nogle mønstre, man ellers ikke havde lagt mærke til.«

/ritzau fokus/