Se listen: Her er advarselslamperne for de nye ejendomsvurderinger

Det uafhængige It-tilsyn, nedsat af skatteministeren, har kulegravet arbejdet med systemet til de nye ejendomsvurderinger. Det har udløst en del større eller mindre advarselslamper, men der er også grønne lamper blandt dem i form af ting, der er lykkedes.

Der er en del røde advarselslamper, der lyser i en rapport om arbejdet med det nye system til at generere ejendomsvurderinger. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Om et par måneder begynder de danske boligejere at modtage deres nye ejendomsvurderinger.

Det oplyste Skatteministeriet forleden.

Men efterfølgende viste det sig, at det komplicerede og allerede stærkt forsinkede system til at udarbejde dem stadig er fyldt med knaster og risici.

De fremgår af den kulegravning af hele projektet, som Det uafhængige It-tilsyn, nedsat af skatteminister Morten Bødskov (S), har gennemført for Skatteministeriet.

Her er de røde og grønne lamper, som tilsynet har tændt for henholdsvis de faktorer, der skal gøres noget ved, for at projektet kan lykkes, og de vellykkede ting:

Røde:

  • It-tilsynet har ikke haft lejlighed til at trykprøve programmets udsendelsesplan og -metode i tilstrækkelig grad.
  • Der er samlet set tale om et program med høj risiko for forsinkelser og fordyrelser, men det vurderes at kunne håndteres med stram risikostyring.
  • It-tilsynet vurderer, at den nødvendige teknologiske, kulturelle, styrings- og ledelsesmæssige transformation af ICEprogrammet ikke kan gennemføres af Udviklings- og Forenklingsstyrelsen alene. Det betyder, at der er behov for ekstern bistand til at løse afgrænsede opgaver, og der er behov for at tilføre yderligere kompetencer og erfaringer inden for ledelse, it-faglig viden og erfaring med at gennemføre så stort og komplekst et program.
  • It-tilsynet anbefaler, at der gennemføres en »turn around« i tilgangen til programmet med gennemførelse af nødvendige, radikale ændringer.
  • Der er brug for markant mere ledelsesmæssig beslutnings- og eksekveringskraft på alle ledelsesniveauer for at sikre fremdrift i leverancer.
  • It-tilsynet anerkender, at der er begrænsende faktorer ift. optimering. Herunder kan nævnes den til dels umodne organisation ift. store programmer og muligheden for at tiltrække relevante og erfarne kompetencer. Der er komplicerede regler for eksempelvis varianter inden for ejerboliger, og der er opbygget en kompliceret it-arkitektur, der kræver en høj grad af tværgående koordinering af leverancer og forankring af it-tekniske ændringer.
  • Det er p.t. den største udfordring at få skabt en automatiseret og produktionsklar it-platform til at afvikle opgaven og samtidig udvikle og iværksætte nye opgaver som følge af lovgivningen.
  • Der er mange konsulenter i programmet, som driver unødvendige omkostninger. It-tilsynet anbefaler, at der ryddes op i programmets mange tilknyttede eksterne, individuelle ressourcer.
  • De mange enkelte konsulenter arbejder ikke under samlet styring, og der sikres ikke tilstrækkeligt fokus på effektivitet og omkostningsstyring.
  • Kammeradvokatens rolle i programmet er uklar (de er både rådgiver og godkender), og der er ingen styring efter væsentlighed og risiko. It-tilsynet anser det for muligt, at Kammeradvokatens deltagelse og store økonomiske belastning af programmet kan reduceres betragteligt.

Grønne:

  • It-tilsynet konstaterer, at der er lavet cirka 80.000 prøvevurderinger af ejerboliger, hvor slutbrugerne er tilfredse, og sagsbehandlere i Vurderingsstyrelsen finder systemet intuitivt og let at anvende.
  • It-tilsynet er p.t. ikke stødt på forhold, som gør det umuligt at levere et klart vurderingssystem for ejerboliger.
  • På de fleste områder er der udviklet konkret funktionalitet dog i forskellige grader af færdiggørelse, som med fordel kan anvendes i en samlet løsning. Blandt andet er der udviklet en beregningsmodel for ejerboliger suppleret med geografisk information om beliggenhed og referenceejendomme.
  • It-tilsynet kalder det »fornuftigt« med en faseopdelt udsendelsesplan med en afgrænset mængde af simple boliger i første fase for at høste erfaringer.
  • It-tilsynet konstaterer, at tidsplanen fra 12. maj 2021 er optimeret blandt andet ved at indarbejde It-tilsynets anbefalinger om en yderligere anvendelse af en minimumsløsningstilgang, en mere effektiv organisation, færre konsulenter, og at effekten fra en mere automatiseret og produktionsklar it-platform er indregnet.
  • It-tilsynet vurderer, at den fremlagte tidsplan og estimerede økonomi er realistisk, under forudsætning af at der fokuseres på at fastholde og tilføre de nødvendige kompetencer.