Nykredit giver trecifret millionrabat til bankkunder

Realkreditkæmpen Nykredit intensiverer konkurrencen om bankkunderne med en udvidelse af koncernens rabatordning.

MR
Nykredit-topchef Michael Rasmussen vil nu også begynde at uddele rabatter til bankkunderne i finanskoncernen. Fold sammen
Læs mere
Foto: NIELS AHLMANN OLESEN

Nykredit udvider sine rabatter, så de også gælder for kunderne i finanskoncernens bankforretning.

Kunder hos Nykredit Bank, der har samlet deres forretninger og banklån hos koncernen, kan således se frem til at få del i nogle af de samme fordele, som kunderne i realkreditforretningen hidtil har nydt godt af.

»Boligejerne i vores koncern skal mærke, at de er en del af en stærk, foreningsejet virksomhed. Det har boligejerne, som har et realkreditlån i Totalkredit, mærket i nogle år gennem Kundekroner, men det skal boligejerne i vores bank også mærke,« siger Nykredit-topchef Michael Rasmussen.

Skruer på konkurrenceknappen

Konkret betyder det, at helkunderne i bankforretningen tirsdag kan se en ny konto i deres netbank, hvor Nykredit har sat 250 kroner ind. Fremover vil der hvert kvartal blive sat 250 kroner ind på denne konto.

Flere end 150.000 helkunder i Nykredit Bank bliver en del af fordelsprogrammet, og de udgør knap halvdelen af det samlede antal private kunder i Nykredit Bank.

Rabatterne, der kommer til at udgøre 400 mio. kroner i det kommende år, indeholder desuden en renterabat på 1.500 kroner om året pr. lånt mio. kroner på de boligfinansieringsprodukter, Nykredit Bank tilbyder i dag, ligesom der gives en velkomstrabat på 1.000 kroner til både eksisterende og nye kunder.

»Nykredit skruer utvivlsomt på nogle knapper i bankbenet, der skal gøre Nykredit Bank mere konkurrencedygtig, og det her tiltag skærper konkurrencen,« siger bankanalytiker Thomas Eskildsen fra Handelsbanken.

»Bankbenet har i de senere år haft en ganske fin vækst i udlånet og kundeantallet, og det her tiltag kan helt klart være medvirkende til, at Nykredit Bank kan fortsætte væksten i bankbenet,« lyder vurderingen fra analytikeren.

Det håber Michael Rasmussen da også, selv om han mener, at koncernen har vist, at den er konkurrencedygtig før dette tiltag.

»De seneste tre år har vi hver måned i gennemsnit øget antallet af helkunder med mindst 1.000 netto. Vi mener, vi står stærkt, og vores position vil blive styrket af de fordele, vi nu giver kunderne,« siger han.

En svær balancegang

Nykredit vil gerne både lykkes med sit bankben og sit realkreditben. Sidstnævnte sker i høj grad via Totalkredit-partnerskabet med en lang række pengeinstitutter, der distribuerer realkreditlån, og derfor skal Nykredit-topchef Michael Rasmussen ifølge Thomas Eskildsen ud på en svær balancegang.

»Nykredit konkurrerer jo med sine Totalkredit-partnere, når der skrues på priserne i bankbenet,« siger han.

Michael Rasmussen erkender udfordringen, men han understreger også, at man er opmærksom på den og i høj grad fokuserer på at konkurrere med eksempelvis Danske Bank, Nordea og Jyske Bank, der ikke er en del af Totalkredit-samarbejdet.

»Det er da en balancegang. For vi er selvfølgelig konkurrenter på bankforretningen med vores Totalkredit-partnere, samtidig med at vi har et stærkt samarbejde på andre områder. Men det er heller ikke nogen hemmelighed, at vi i høj grad sætter vores ressourcer ind over for kunderne i de pengeinstitutter, der ikke er en del af Totalkredit. Og det er også fra de andre banker, at vi først og fremmest henter nye kunder,« siger han.

Han forklarer, at erhvervskunderne i Nykredit Bank ikke skal regne med at få de samme fordele som privatkunderne. Det er ifølge Thomas Eskildsen en væsentlig pointe. Når rabatterne udelukkende er målrettet boligejere, sidestiller man sine bankkunder med Totalkredit-kunderne.

»Derfor kannibaliserer Nykredit ikke umiddelbart den balance, der ligger hos Totalkredit-partnerne, men skærper konkurrencen i forhold til andre banker og realkreditinstitutter.«