Nykredit anerkender regelbrud: Tilbyder at justere bidragssatser for kunder

Nykredit betaler nu regningen for ikke at have fortalt kunder den fulde sandhed i forbindelse med omlægningen af lån. Realkreditkæmpen har indgået en aftale med Forbrugerombudsmanden, der betyder, at tusindvis af kunder nu får et brev, hvor Nykredit Realkredit tilbyder at tilbagerulle hele omlægningen eller justere bidragssatsen.

Nykredit anerkender nu, at reglerne om god skik for finansielle virksomheder er blevet overtrådt, da realkreditkoncernen hævede dens bidragssatser. Fold sammen
Læs mere
Foto: Dennis Lehmann / Ritzau Scanpix

En række boligejere kan se frem til at få et brev fra Nykredit inden længe. Realkreditkoncernen har efter længere tids dialog indgået en aftale med Forbrugerombudsmanden, der drejer sig om privatkunders omlægninger af lån fra Nykredit Realkredit til Totalkredit i perioden fra april 2012 til oktober 2016.

»Aftalen indebærer en anerkendelse af, at reglerne om god skik for finansielle virksomheder er overtrådt. Det skyldes, at de kunder, der har lagt lån om i perioden, ikke udtrykkeligt er blevet oplyst, at det i Nykredit Realkredit kræver konkurrencemyndighedernes godkendelse at justere bidragssatserne, mens dette ikke er tilfældet i Totalkredit,« skriver Nykredit i en pressemeddelelse.

Realkreditkæmpen, der også ejer Totalkredit, oplyser, at der i alt blev gennemført 46.292 omlægninger i perioden, som Nykredit Realkredit rådgav om. Virksomheden påpeger, at kunderne ved 41.386 af disse har  opnået »betydelige rentebesparelser eller andre fordele«.

»Både Forbrugerombudsmanden og Nykredit Realkredit vurderer derfor, at disse kunder næppe ville have ændret deres beslutning, selvom de havde kendt til de forskellige vilkår for at regulere bidragssatserne,« skriver Nykredit.

Utilfredsstillende rådgivning

Sådan forholder det sig dog ikke for de resterende knap 5.000 kunder. Her kan det nemlig ikke udelukkes, at nogle af kunderne ville have undladt at lægge deres lån om. Derfor kan de kunder nu se frem til et brev, hvor Nykredit Realkredit tilbyder »at tilbagerulle hele omlægningen eller justere bidragssatsen og vilkårene for denne«.

»Vi ønsker altid at rådgive så præcist som muligt, og vi er ærgerlige over, at vi ikke er lykkedes med det i forbindelse med disse omlægninger. Det er ikke tilfredsstillende for hverken vores kunder eller os selv,« siger koncerndirektør Anders Jensen i pressemeddelelsen.

Ifølge forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen modtog man  flere end 200 klager efter Totalkredits bidragsforhøjelse i 2016. På baggrund af de klager har ombudsmanden vurderet, at der var grundlag for at rejse erstatningskrav i nogle af sagerne.

»Med forliget tilbyder Nykredit og Totalkredit kompensation til den gruppe af kunder, hvor selskabernes overtrædelse af god skik kan have påvirket kundernes beslutning om låneomlægning, uanset om låneomlægningen faktisk har påført dem et tab i dag. Det er positivt,« siger hun og tilføjer:

»Det er vigtigt, at vi som forbrugere får alle de oplysninger fra vores rådgivere, som har betydning for de beslutninger, vi skal tage. Det gælder særligt prisoplysninger, og bidragssatsen er en væsentlig del af prisen for et realkreditlån.«

Nykredit betaler tocifret millionbeløb

Professor i finansiering ved Aarhus Universitet, Carsten Tanggaard, mener ikke at Nykredits aftale med Forbrugerombudsmanden er overraskende.

»Hvis Nykredit har begået en fejl og givet kunderne nogle dårligere vilkår, end de ellers ville have haft, og hvis de ikke har oplyst kunderne ordentligt, så er det meget fornuftigt og ikke overraskende, at Nykredit prøver at ændre det igen efter en aftale med Forbrugerombudsmanden,« siger han.

Nykredit oplyser Berlingske, at de forventer, at deres samlede udgift bliver et mindre tocifret millionbeløb. Det præcise beløb afhænger af, hvor mange kunder som vælger at takke ja til tilbuddet om at justere bidragssatsen eller tilbagerulle omlægningen.

De vil ikke sige noget generelt om, hvor mange penge boligejerne kan vinde på aftalen, da det afhænger af mange individuelle parametre, såsom hvilken lånetype og hvor stor en restgæld kunderne har.