Nu rammer Brexit chokoladebarer og toiletpapir

Krisen omkring Brexit breder sig højt og lavt. De britiske producenter forsvarer sig mod krisen ved at lade produkterne skrumpe, mens priserne fastholdes. "Skrumpflation" kunne det kaldes på dansk.

BRITAIN-ROYALS
Britiske slikproducenter skrumper deres produkter som en skjult prisstigning. Her besigtiger Dronning Elizabeth produktionen af Maltesers. Fold sammen
Læs mere
Foto: ADRIAN DENNIS

Mindre for den samme pris. Det har vist sig at være en lang række producenters reaktion på Storbritanniens snarlige udtrædelse af EU og de økonomiske konsekvenser, det får for virksomhederne.

De lider allerede under det svækkede pund, der selv,om det har rettet sig lidt rammer deres indtjening på eksporterede varer, og gør importerede råvarer dyrere. Nu viser det sig, at regningen allerede bliver sendt videre til forbrugerne - oven i købet i det skjulte.

Englands svar på Danmarks Statistik hedder Office for National Statistics, og det har netop afsløret, at flere end 200 forbrugerprodukter er skrumpet i størrelse efter Storbritanniens beslutning om at forlade EU, mens priserne ifølge statistikerne har en tendens til at forblive på samme niveau. »Shrinkflation«, kalder engelske medier som eksempelvis The Guardian fænomenet, hvilket vel bedst kan oversættes til dansk som »skrumpflation«.

Eksempler på fænomenet er blandt andet, at Mars-koncernen har skrumpet størrelsen på de engelske Maltesers og M&Ms, mens McVitie's ligefrem har beskåret antallet af Jaffa Cakes i en pakke fra 12 til 10. Metoden til på denne måde at gennemføre en skjult prisstigning rammer typisk fødevarer som slik, brød og morgenmadsprodukter, skriver de britiske medier.

Men det er ikke kun briternes indtag af fødevarer, der rammes. Toiletpapir, bleer, vådservietter og opvaskemiddel er også nævnt som produkter, der indeholder mindre for den samme pris.

Sarah Coles er privatøkonomisk analytiker hos rådgivningvirksomheden Hargreaves Lansdown , og hun påpeger, at prisstigningerne siden Brexit-beslutningen både er sket via en åbenlyst forøget inflation i kølvandet på folkeafstemningen om Brexit og nu altså også ad skjulte veje.

»Vi opdager typisk ikke, når priser kryber nogle få pence eller et par pund op her og der. Vi opdager bare lige pludselig, at vores penge på en eller anden måde ikke længere rækker så langt,« siger hun til The Guardian.

Et tidligere og meget omtalt eksempel på skrumpflation var, da Brexitafstemningen allerede i 2016 fik Mondelez International til at reducere vægten af de kendte Toblerone chokolade-bars - og endda forøge afstanden mellem de ikoniske bjergtoppe af chokolade. Voldsomme protester fik koncernen til hastigt at genskabe den oprindelige bars dimensioner.