Nu begynder de elektriske passagerfly at lette

Verdens flyfabrikker arbejder mod at nedbringe den klimamæssige belastning ved flyrejser, og det første kommercielle fly drevet af el er netop lettet. Se billeder af det fra Paris Airshow.

FRANCE-AIRSHOW/PREPS
Verdens første eldrevne kommercielle fly er døbt Alice og forventes i drift fra 2022. Fold sammen
Læs mere
Foto: PASCAL ROSSIGNOL

Nu begynder flyrejser drevet af strøm at nærme sig den virkelige verden. I denne uge lettede et passagerfly drevet af el med plads til ni passagerer – dog kun som en prototype. Det skete i forbindelse med Paris Airshow, hvor verdens flyfabrikker viser deres produkter og seneste fremskridt.

Det eldrevne passagerfly fra israelske Eviation betegnes som verdens første eldrevne kommercielle fly, og det kan fragte de ni passagerer op til 1.040 kilometer i tre kilometers højde med en fart af 440 km/t. Alice, som flyet er døbt, forventes at blive sat i drift i 2022.

Alice ligner ikke det typiske passagerfly. Det drives af tre bagudvendte propeller, som dels er placeret på vingespidserne, dels i flyets agterende. Desuden er flyets bund helt flad for at bidrage til opdriften, viser billeder fra Paris Airshow.

Elflyet Alice er bygget med en flad bund for at hjælpe opdriften. Fold sammen
Læs mere
Foto: IAN LANGSDON.

Administrerende direktør for Eviation, Omer Bar-Yohay, forklarer om flyets design:

»Flyet ser ikke sådan ud, fordi vi ville bygge et cool fly, men fordi det er elektrisk. Du bygger et fly omkring dets fremdrifssystem. Når det er eldrevet, er motorerne lette, og det giver os mulighed for at åbne for nyt design,« siger han til BBC News.

Flyet er allerede bestilt af den regionale amerikanske flyoperatør Cape Air, som råder over en flåde på 90 fly. Ordren lyder foreløbig på et tocifret antal af Alice, som er motoriseret af Siemens og Magnix.

Hvert år sælges der mere end to milliarder flybilletter til strækninger på under 500 miles, som er langt inden for Alices rækkevidde, og det vil være langt billigere at flyve på strøm end på traditionelt flybrændstof. Der findes en del mindre fly, som er drevet af el. I en sammenligning bruger eksempelvis et mindre konventionelt fly som Cessna Caravan for 400 dollar brændstof på en tur på 100 miles, mens et fly drevet af el kan nøjes med strøm for mellem otte og 12 dollar.

Et mindre elfly, Pipistrel 167 Alpha Electro, demonstreres under Paris Airshow, mens konventionelle passagerfly letter i baggrunden. Fold sammen
Læs mere
Foto: IAN LANGSDON.

»Vi er ikke en klimafokuseret virksomhed. Vi gør dette, fordi det giver forretningsmæssig mening,« siger Roei Ganzarski, som er adm. direktør for motorleverandøren Magnix. Magnix er blandt andet i gang med at konvertere de ikoniske vandfly i Vancouver til elmotorer.

Blandt andre nyheder fra Paris Airshow er, at Rolls-Royce, Airbus og Siemens arbejder på et fælles prograrm, der skal placere en to megawatt-motor i et British Aerospace 146-jetfly, som efter planen skal lette ved hjælp af elkraft i 2021.

Der bliver også arbejdet på at lade solenergi drive flyveturen. Her ses schweiziske Raphael Domjan før en testflyvning med det soldrevne fly SolarStratos ved lufthavnen i Payerne i 2017. Fold sammen
Læs mere
Foto: JEAN-CHRISTOPHE BOTT.