Det skulle helst lette lidt på kistebunden, når man opsiger abonnementer på de tjenester, man ikke længere bruger.
Men for mange danskere er det endt med at blive en dyr omgang, når de vil afmelde sig TV 2 Play, Netflix eller Spotify, skriver Jyllands-Posten.
Det hollandske firma ByMétis tilbyder nemlig en service, hvor de »hjælper med at afslutte abonnementer eller kontrakter ved at oprette og sende opsigelsesbreve på dine vegne til virksomheder, hvor du ønsker at opsige et abonnement eller en kontrakt,« skriver firmaet selv på deres hjemmeside.
Hagen er dog, at ByMétis' ydelse koster 300 kroner, og det var Pia Brunse, som Jyllands-Posten har talt med, ikke klar over, da hun ville afmelde sit Mofibo-abonnement og pludselig havnede på en blanket, som viste sig at tilhøre det hollandske selskab. Efterfølgende har hun fået flere rykkere og senest et inkassovarsel, men hun nægter at betale pengene.
»Jeg er villig til at gå meget langt, for jeg er så forbandet over, at det her kan ske,« siger Pia Brunse til Jyllands-Posten og tilføjer, at hun har anmeldt sagen til Forbruger Europa.
Indberettet til de hollandske myndigheder
Forbrugerombudsmanden har også været inde over sagen med ByMétis, eller Metis B.V., som virksomheden også kaldes, og har i januar indberettet dem til de hollandske forbrugermyndigheder.
Det skete, efter flere forbrugere havde oplyst, at de ikke var klar over, at de havde klikket sig ind på ByMétis' hjemmeside. De troede, at de befandt sig på hjemmesiden hos udbyderen af det abonnement, de ønskede at opsige.
Samtidig har en del forbrugere også klaget over, at det ikke fremgik klart på hjemmesiden, at de var ved at bestille en service, som krævede betaling.
»Det er vigtigt at se sig godt for, når vi søger viden eller handler på nettet, da der desværre er rig mulighed for at komme til at betale for ydelser, vi egentlig ikke ønsker, eller som reelt ikke har den store værdi for forbrugerne. Men det er mindst lige så vigtigt, at virksomhederne overholder de forbrugerbeskyttende regler. Derfor har vi sendt anmodningen til de hollandske myndigheder,« sagde forbrugerombudsmand, Torben Jensen, i en pressemeddelelse.
Hvis man klikker ind på bymetis.dk fremgår det relativt tydeligt, at deres ydelse koster penge. Øverst på hjemmesiden er prisen på 300 kroner markeret i fed, så noget tyder på, at virksomheden har lyttet til kritikken.
Det er dog vigtigt at understrege, at »forbrugere selv kan opsige deres medlemskaber gratis ved at henvende sig til udbyderen,« lød det fra forbrugerombudsmanden.




