Krydderiblandinger og dåsevarer gemmer på skjult salt

Husk at tjekke varedeklarationerne, før du salter maden. Ni ud af ti får allerede mere salt end anbefalet.

Et stort indtag af salt kan være en medvirkende årsag til helbredsproblemer som forhøjet blodtryk, hjerte-kar-sygdomme og mavekræft. Derfor anbefaler Fødevarestyrelsen, at man højst indtager fem til seks gram salt om dagen. (Modelfoto) Colourbox/Free Fold sammen
Læs mere

Der skal gives et drys salt under tilberedningen af de fleste måltider, hvis man vil hale alle smagsnuancerne ud af sin ret.

Men man skal være opmærksom på, at der er en del produkter, der allerede indeholder en hel del salt, fortæller Anne Dahl Lassen, som er seniorforsker hos DTU Fødevareinstituttet.

»Noget halvfabrikata kan indeholde salt - for eksempel majs på dåse og flåede tomater - og skal derfor ikke tilsættes yderligere salt ved tilberedning,« siger Anne Dahl Lassen.

Det kan altså være en god idé lige at vende sin dåse om og tjekke indholdet af salt, før man kværner derudad.

Et andet sted, der kan gemme sig en masse salt, er på krydderihylden.

»Nogle krydderiblandinger indeholder store mængder salt - for eksempel grillkrydderi«, fortæller Anne Dahl Lassen.

Santa Maria grillkrydderi indeholder eksempelvis 46,2 gram salt per 100 gram. Det vil sige, at tæt på halvdelen af indholdet faktisk er salt. Derfor behøver man altså ikke yderligere at salte løs.

Det samme gælder den type krydderi, der kaldes allroundkrydderi. Varianten fra Urtekram indeholder eksempelvis 45 procent Himalaya-salt. Santa Marias version indeholder 72 procent salt.

Færdiglavede dressinger og saucer er et tredje sted, man skal have øjnene med sig. Det gælder eksempelvis ketchup. Her kan indholdet af salt variere meget - men det er ofte rigtig højt, fortæller Anne Dahl Lassen.

»Det meste af det salt, vi spiser, kommer fra indkøbte produkter. Hvis vi vil spise mindre salt, er indkøbet derfor et vigtigt sted at sætte ind,« siger hun.

Anne Dahl Lassen råder til at begrænse indkøbene af de meget salte produkter som eksempelvis ansjoser, salattern og saltede nødder.

»Erstat dem med mindre salte produkter, eller skru ned for mængden af disse produkter. Og husk at regne dem med som salt i maden«, tilføjer hun.

Trine Grønlund, som er ernæringsrådgiver hos Fødevarestyrelsen, fremhæver også de færdiglavede saucer som et sted, der kan gemme på masser af salt - og også en masse sukker.

Det er noget lettere at styre saltindholdet, hvis man laver tingene selv, når tiden tillader det, råder hun.

Men da det er de færreste, der når at lave alt deres mad og saucer fra bunden, kan man også gøre livet lidt lettere for sig selv ved at gå efter varer med Nøglehulsmærket.

»Der er stillet krav til blandt andet saltindholdet. Så man har bedre forudsætninger for at indtage mindre mængder salt«, siger Trine Grønlund.

/ritzau fokus/