Grøn bølge kan tage livet af småbilerne

Det bliver svært at fremstille elbiler til samme lave priser, som benzinbiler kan købes til i dag. Det kan true billige dansker-darlings som Citröen C1 og VW UP, der kan købes fra omkring 80.000 kroner, forudser Volkswagens bestyrelsesformand.

Spydspidsen for den nye generation af elbiler fra VW er den gennemprøvede Golf-model. Fold sammen
Læs mere
Foto: Fabrizio Bensch/Reuters/Ritzau Scanpix

Danskerne har i årevis været ellevilde med de helt billige biler, der i en periode har kunnet købes spritnye fra omkring 70.000 kroner og lige nu kan erhverves fra omkring 80.000 kroner.

Danskernes appetit på dem er så småt på retur, men de små billigbiler går måske også en mørk fremtid i møde af andre årsager. I hvert fald spår bestyrelsesformand for Volkswagen, Hans Dieter Pötsch, at det om nogle år kan være slut med den type af biler.

Det skyldes overgangen fra benzin- og dieselmotorer til elmotorer, som blandt andre Volkswagen-koncernen satser hårdt på i de kommende år. Og den teknologi er åbenbart så dyr, at den ikke levner mulighed for at fremstille så billige biler som med konventionelle drivmidler, fremgår det af et interview med Hans Dieter Pötsch i avisen Welt.

»Vi har et klart mål om at gøre eldrevne biler tilgængelige for et bredt udsnit af befolkningen ved at gøre dem overkommelige i pris,« siger han til avisen.

Men han fortsætter samtidig med at forklare, at det kan blive vanskeligt at gennemføre for småbilernes vedkommende og i forhold til de nuværende lave priser på det billigste segment.

»Det nuværende prisniveau kan ikke opretholdes, hvis disse biler er udstyret med elmotorer. Derfor vil det uundgåeligt føre til betydelige prisstigninger i det lille bilsegment,« siger han.

Hårdere krav

Bagtæppet for bestyrelsesformandens udmelding er, at bilfabrikkerne bliver mødt med stadigt hårdere krav til at fremstille miljøvenlige biler. EU vedtog i december en yderligere reduktion af CO2-udledningen på 37,5 procent i 2030, og det vil medføre et krav om en gennemsnitlig udledning på 60 gram kuldioxid per kilometer. Det er ifølge Hans Dieter Pötsch ikke muligt at opnå selv med den bedste teknologi til forbrændingsmotorer, og så er der ingen vej uden om at omstille produktionen til flere elbiler.

»I vores tilfælde medfører kravene fra Bruxelles en andel på omkring 40 procent elbiler fra 2030. Det er vores mål,« oplyser Pötsch.

VW sagde allerede i kølvandet på decembers krav om lavere emission, at det ville få koncernen til at fremskynde dens planer om at fremstille flere elbiler, og VW planlægger at investere næsten 44 milliarder euro i udviklingen af elektriske biler, selvkørende biler og digitalt netværk frem mod 2023. Og det medfører også en kursændring til at udvikle egen software til Volkswagen-bilerne.

Sådan ser elmotoren i den nye generation af VW Golf ud. Fold sammen
Læs mere
Foto: Fabrizio Bensch.

»De vigtigste kompetencer til udvikling af køretøjets software skal virksomheden selv indeholde. Hvad angår det digitale netværk til biler, er vi godt udviklede og arbejder tæt sammen med Microsoft,« siger bestyrelsesformanden.

Endelig går VW massivt ind i udvikling af batterier til biler – blandt andet i samarbejde med et californisk firma, QuantumScape, som arbejder på den næste generation af battericeller.

VW er langt fra ene om at satse hårdere på elbiler. Ifølge FDM bliver mindst 22 nye bilmodeller med elmotor lanceret i Danmark i 2019 og 2020. Og det kan også være gode nyheder for de private husholdninger, selv om de måske mister muligheden for købe de helt billige biler. Erfaringer fra Norges Bilbransjeforbund viser blandt andet, at vedligeholdelsen af en elbil kun koster 53 procent af, hvad det koster at vedligeholde en brændstofbil. Ifølge bilproducenterne kan omsætningen på at servicere en bil ved overgangen til el reduceres med mellem 30 og 70 pct. afhængigt af opgaven – blandt andet fordi en elbil ikke indeholder servicetunge elementer som tandremme samt olier og filtre.

De norske tal viser desuden, at elbiler på brugtmarkedet som den eneste biltype er steget fem procent over seks måneder i 2018, mens prisindekset på benzin-, diesel- og hybriddrevne biler i samme periode faldt med op til seks procent.