Fremmarch af en ny type ur er dårligt nyt for Rolex-ejere. Populært ur-trick kan nu koste dig dyrt, advarer ekspert

Interessen for klassiske luksusure er faldet. Forbrugerne søger i stedet mod billigere modeller til brug her og nu. Derfor kan en særlig videresalgsfinte ikke længere betale sig, advarer ekspert. Hør journalist Emil Eire Frerk Olsen læse artiklen højt ved at klikke på play-ikonet under billedet.

Da Rolex’ grundlægger, tyskeren Hans Wilsdorf, sad i en hestevogn i 1908, kom navnet til ham: Rolex. Navnet betyder ikke noget, men skulle kunne udtales internationalt og tage sig godt ud på en urskive. Denis Balibouse/Reuters/Ritzau Scanpix

De seneste år har ventelisterne hos de store urforhandlere på mange måder mindet om dem til en knæoperation.

Men en urolig verden og fremmarchen af en ny type ur har mættet forbrugerne. De er ikke længere villige til at sætte opsparingen ind på et skinnende Rolex-ur.