Falske tilbud og udsalgsfælder – sådan gennemskuer du en dårlig handel

Single’s Day, Black Friday og julens gaveræs. Det er blevet højsæson for de helt store shopping-events, og derfor kigger podcasten »Dine Penge« nærmere på, hvordan man navigerer bedst igennem tilbudsjunglen.

Den største shoppingdag Black Friday løber af stablen 29. november. Sidste år omsattes for mere end 2,2 mia. kr. PriceRunner forventer, at det tal bliver større i år. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix

Julen er snart over os og sammen med den gaveræset, hvor vi alle gerne vil gøre en god handel og få pengene til at række til mest muligt. Og tilbuddene er mange – ikke bare i juletiden, men året rundt. Men dermed følger også falske tilbud og såkaldte udsalgsfælder.

»Vi skal holde styr på, hvad det er for nogle priser, vi handler til. Som forbrugere har vi en tilbøjelighed, når vi ser et gult udsalgsskilt, til at blive ekstra opstemte, og vi glemmer lige at tænke os om,« lyder det fra Martin Andersen, grundlægger og direktør for prissammenligningstjenesten PriceRunner, i podcasten »Dine Penge«. Han har i mere end 20 år været i e-handelsbranchen, hvor han har fulgt danskernes handel på nettet.

Find alle episoder i podcastappen fra iTunes i App Store, Google Play – eller hvor du ellers lytter til dine podcasts.

Og især ved den kommende uges gigantiske shoppingdag, Black Friday, der har sin oprindelse i USA, men som for alvor har fået sit tag i Danmark, kan det godt betale sig at bruge lidt tid på at gennemskue, hvorvidt prisen på et produkt er et godt tilbud eller ej. I 2018 afslørede en analyse fra PriceRunner nemlig, at mellem 30 og 60 procent af de tilbud, der blev annonceret på Black Friday, havde været udsat for prisstigninger i månederne forinden.

»Vi ser eksempler på at, en del butikker hæver priserne op til udsalget og sænker dem igen ved udsalget for at få det til at ligne et rigtig godt tilbud. Det, vi kalder et falsk tilbud, som du kunne have fået enten til samme pris eller billigere før udsalget,« forklarer direktøren for PriceRunner, som råder forbrugerne til at se bort fra udsalgsprisen og i stedet fokusere på den faktiske pris og sammenligne den med resten af markedet.

Hos Forbrugerrådet Tænk anbefaler man at bruge PriceRunners søgemaskine. Her kan du nemlig gå tilbage og se, hvad varen har kostet tidligere på året.

»Nogle gode tip til det her er selvfølgelig prissammenligning, men også at kigge på prishistorikken – gå lidt tilbage i tiden og se, hvad produktet har kostet tidligere. At gøre noget research er altid en god idé,« lyder det fra Martin Andersen.

 

 

»Hold dig til det lokale«

Det er især vigtigt at gøre et ordentligt stykke hjemmearbejde, hvis man vælger at gå på udsalgsjagt i udenlandske webshops, hvilket de danske forbrugere ofte gør. Her skal man ifølge Martin Andersen være opmærksom på andre bytteregler og eventuelle told og momssatser ved handel uden for EU – og så skal man være meget skeptisk over for kinesiske webshops:

»Der er mange spændende produkter, men det meste er kopivarer, og jeg vil ikke sige, at alt er noget bras, men det er tæt på. Og ved køb af elektronik skal man huske, at det måske ikke er CE-mærket, og det kan være farligt. Mit råd er: Hold dig til det lokale eller inden for EU.«

Ifølge Martin Andersen er det gode tilbud og udsalgsbegrebet ved langsomt at udvande sig selv, da der konstant findes en eller anden form for udsalg hele året rundt. Black Friday er dog stadig den største udsalgsdag i Danmark, hvor der omsættes for mere end 2,2 milliarder kroner. Hos PriceRunner forventer man en større vækst i år end sidste års vækst på 30 procent.