Danske husholdninger får Tryg til at vokse voldsomt

Danmarks største forsikringskoncern Tryg bliver endnu større. Ikke alene har den opslugt Alka, den vokser også især fordi flere og flere private kunder vælger Tryg som sit forsikringsselskab. Direktøren ser forsikringsbranchen levere flere og flere velfærdsløsninger – også selv om Danmark har fået en socialdemokratisk regering med mere velfærd på programmet.

Trygs adm. direktør Morten Hübbe. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Kunderne købte forsikringer i Tryg for seks procent mere i årets første halvår i forhold til året før. Og inklusive præmierne fra opkøbte Alka steg den samlede præmieindbetaling med knap 20 procent – især fra privatkunder.

Samtidig tjener koncernen flere penge. Det såkaldte forsikringstekniske resultat, som er resultatet af den rene forsikringsdrift uden investeringsresultatet, steg fra godt 1,4 mia. kroner til godt 1,6 mia. kroner i halvåret. Investeringsresultatet viste også fremgang, og samlet fik Tryg et resultat for halvåret på 1,9 mia. kroner mod 1,3 mia. kroner i første halvår i fjor.

Koncernchef Morten Hübbe er tilfreds med regnskabet.

»Vi er rigtig glade for, at vi ser en kerneforretning i topform. Alka er kommet med i den store Tryg-familie, og vi ser en utrolig positiv udvikling med stigende kundetilfredshed og -loyalitet, og kunderne tager godt mod nye produkter,« siger han.

Det har i mange år forlydt, at det samlede marked for skadeforsikring i Danmark ikke udvider sig, og at selskaberne er nødt til at snuppe kunder fra hinanden for at vokse. Men Morten Hübbe mener, at markedet nu er vokset ved hjælp af nye produkter.

Var nødt til at snuppe kunder

»Vi oplever, at folk er meget interesserede i blandt andet børneforsikringer, tanddækninger, og senest har vi tilbudt en gratis lægehotline i juli og august. Vi ser en interesse for at forsikre mennesker på en anden måde end før,« siger Morten Hübbe og peger desuden på, at opkøbet af Alka har medført en kollektiv lønforsikring for 55.000 mennesker i HK.

»Vi arbejder på at komme tættere på kundernes liv, og det er da en vogn, som konkurrenterne godt må ryge med på. Vi arbejder bare hårdt på hele tiden at være forrest,« siger Tryg-chefen.

Han påpeger samtidig, at Tryg arbejder på at få kontakt til flere kunder ad nye kanaler. Tryg har bl.a. lanceret sit eget pensionsbrand, Tryg Pension, med Danica som leverandør, nye forsikringstilbud til Danske Banks nordiske kunder, digitale sundhedsforsikringer til pensionsappen, Grandhood, og nye forsikringer til bankappen Lunar Way, der er målrettet unge.

»Når vi taler med kunden om at skabe tryghed, så er der ofte brug for at tale pension også. Det er enklere for kunden at have en kanal og tale med os om det også. Nye produkter i skadesforsikring handler også om personer og tryghed, så der er efterhånden et sammenfald mellem skadesforsikring og pension. Vi er slet ikke færdige med at udvikle produkter til tryghed lige fra pension til sundhedsprodukter og lønforsikring,« siger Morten Hübbe, som ser en fremtid, hvor forsikringsbranchen bliver leverandør af velfærd på linje med det offentlige.

»I virkeligheden kunne vi have den drøm om, at det offentlige klarer alt 100 pct. Men vi tror ikke rigtig på, at det kan lade sig gøre,« siger han.

Tryg-chefen tror ikke, at den nye socialdemokratiske regering vil ændre på situationen ved at skrue op for velfærdsbudgettet i det offentlige.

»Jeg tror, de vil arbejde på, at offentlige løsninger bliver så gode som mulige, og at private løsninger bliver så gode som mulige.«

I forhold til priserne på forsikringer fremover ser Morten Hübbe ikke prisstigninger i horisonten – bortset fra for større industrivirksomheder i Norge, som koncernen har underskud på at forsikre.

Selskab Kurs Ændr. %

Aktionærerne kan se frem til et udbytte på 3,4 kroner pr. aktie for 1. halvår – 1,7 kroner udbetalt i april. og 1,7 kroner 5. juli.

I forhold til analytikernes forventninger gik årets andet kvartal bedre end ventet. Nettoresultatet på 782 mio. kroner var bedre end analytikernes gennemsnitlige bud på 758 mio. kroner. Kun på den såkaldte combined ratio, der viser erstatninger og omkostningers andel i præmieindtægterne, var Trygs resultat på 82,1 dårligere end analytikernes forventning på 81,8.