Anders føler sig snydt: »Havde jeg ikke fået besked af køber, var mægler sluppet godt fra det«

32-årige Anders Søgaard mener, at ejendomsmægleren bevidst forsøgte at snyde ham for en særlig skuffesalgsrabat, da han blev opfordret til at sætte sin ejerlejlighed officielt til salg, efter at mægleren – uden hans viden – havde modtaget et bud fra »skuffen«. Ejendomsmæglerkæden afviser kritik med henvisning til, at der er sket en bogholderimæssig afregningsfejl.

For Anders Søgaard er det ikke så meget et spørgsmål om penge, for han har tjent godt på sin lejlighed i Vanløse, som oven i købet blev solgt til overbud. Men han føler sig snydt af ejendomsmægleren. Fold sammen
Læs mere
Foto: Privat
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Han havde på fornemmelsen, at der var noget, der ikke stemte.

En samtale med køberen af hans lejlighed i Vanløse overbeviste 32-årige Anders Søgaard om, at han var blevet snydt.

Snydt for en særlig rabat, som ejendomsmægleren ellers havde stillet ham i udsigt, såfremt lejligheden blev solgt som et skuffesalg. Og det bliver næsten hver femte bolig i øjeblikket, viser en ny opgørelse fra Boligsiden.

»Jeg havde en skriftlig aftale med ejendomsmægleren om, at jeg ville få en rabat på 10.200 kroner, hvis lejligheden blev solgt via køberkartoteket, inden den blev lagt på nettet,« forklarer Anders Søgaard, som underskrev formidlingsaftalen om salg af sin lejlighed på 63 kvadratmeter 2. april i år.

Det var i ugen op til påske, og han fortæller, at der var en del fremvisninger via køberkartoteket. Men 13. april blev Anders Søgaard kontaktet af sin mægler fra EDC-kæden.

»Han ringede til mig om eftermiddagen og spurgte, om jeg var interesseret i at sætte lejligheden online, da der endnu ikke var kommet nogen bud. I første omgang sagde jeg nej, da der jo var fint gang i fremvisningerne, og jeg vidste, at det ville koste mig 10.200 kroner,« siger Anders Søgaard, som er naturvejleder.

»Allerede her begyndte det at lugte«

»Men han fik mig overbevist ved at sige, at det måske kunne skubbe nogle af dem, som havde set lejligheden, ud over kanten og komme med et bud, hvis den blev lagt på nettet – og måske endda byde over prisen. Især det med overbud kan jeg huske, at jeg studsede lidt over,« uddyber han.

Lejligheden blev udbudt officielt til salg på nettet for 2.795.000 kroner. Og 15. april – altså to dage senere – ringede mægleren igen.

»Der var afgivet et bud på 2.850.000 kroner, hvilket var 55.000 kroner over prisen. Han fortalte, at køberen fik travlt med at byde, da hun så, at lejligheden var blevet sat til salg online – præcis som han havde forudsagt. Allerede her begyndte det at lugte,« siger Anders Søgaard.

Men han var godt tilfreds med buddet og skrev under på købsaftalen. Først ved overdragelsen af lejligheden 30. maj fandt Anders Søgaard ved et tilfælde ud af, at der allerede lå et bud, da lejligheden blev sat på nettet.

»Mægleren havde travlt og spurgte, om vi kunne tage snakken om lejligheden selv. Mens jeg gik rundt med køber alene, sagde hun pludselig, at hun var glad for, at hun havde fået muligheden for at byde, inden lejligheden kom officielt til salg. Men at det var lidt mærkeligt, at den kom til salg dagen efter, at hun havde budt over prisen,« siger han.

11 dage efter, at Anders Søgaards lejlighed i Vanløse blev sat til salg som et skuffesalg, kom der et bud fra en køber. Men han fik først præsenteret buddet to dage senere – efter at mægleren havde overbevist ham om at sætte den officielt til salg på nettet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Privat.

Fik dokumentation fra køber

Anders Søgaard spurgte, om hun kunne dokumentere det, og fik tilsendt e-mailkorrespondancen mellem køber og mægler, som Berlingske har set.

Tirsdag 13. april klokken 9.30 fik hun tilsendt et skema til brug for købsaftalen fra EDC, som hun returnerede i udfyldt stand med sit bud klokken 9.39.

»Det er samme dag, som mægler kontaktede mig telefonisk for at få mig til at sætte den på nettet,« påpeger Anders Søgaard.

Han besluttede at konfrontere EDC, som havde haft to mæglere inde over processen.

»Jeg var for gal til at tale med ham mægleren, som jeg havde haft dialogen med, så jeg valgte bevidst at ringe til købers kontakt. Han spillede bare dum. Så ringede den anden tilbage, og de havde mange undskyldninger og søforklaringer om, at der var gået noget galt i deres interne kommunikation på grund af travlhed og corona. Men de lagde sig fladt ned og sagde, at de havde begået en fejl, og at jeg ville få pengene tilbage,« siger Anders Søgaard.

Selvom han er godt tilfreds med salgsprisen og har fået de 10.200 kroner refunderet, er han dog stadig harm over forløbet.

»Havde jeg ikke selv ringet, havde jeg aldrig set de penge, det er helt sikkert. Mægler har bevidst tilbageholdt oplysninger for mig for at score de 10.200 kroner. Og havde jeg ikke fået besked af køber, var mægler sluppet godt fra det. Hvor mange andre laver de det nummer med,« spørger Anders Søgaard.

En afregningsfejl i bogholderiet

EDC er blevet forelagt Anders Søgaards kritik, som Poul Erik Bech har besvaret. Han er bestyrelsesformand for EDC-kæden, som han ejer omkring 25 procent af.

Han forklarer, at der var tale om en fejl i bogholderiet, da den sagskoordinator, der stod for afregningen, først kunne se i it-systemet, at købsaftalen var blevet underskrevet endeligt af begge parter 16. april.

Poul Erik Bech understreger, at sagskoordinatoren ikke var vidende om, at der 13. april klokken 9.30 var »udtrykt ønske om køb af lejligheden over for vores ejendomsmægler«, som klokken 9.39 samme dag »sendte informationer til brug for udfærdigelse af et konkret købstilbud«.

Han bekræfter, at mægleren samme dag talte med Anders Søgaard om at lægge sagen på nettet, hvilket skete klokken 15.29. Men at den anden mægler først bekræftede modtagelsen af de skriftlige informationer over for køber klokken 16.30.

»Den pågældende dag mødtes de to mæglere ikke grundet corona, og Henrik skulle hente børn. Derfor sendte han først informationen klokken 16.30 via sin mobil. Dette dokumenterer forhåbentlig også klart fremstillingen,« påpeger Poul Erik Bech.

Han forklarer, at den pågældende mægler straks »undersøgte det passerede og meddelte sælger, at der var tale om en afregningsfejl, og at han straks fik refunderet beløbet«, efter at Anders Søggard havde reageret på, at han følte sig snydt for sin rabat.

»For mig at se er alt foregået præcis, som en sådan sag skal håndteres. Den omstændighed, at den pågældende sagsbehandler, der forestår den bogholderimæssige afregning, ikke kan se en mail, men afregner efter systemdatoerne, bør ikke føre til en unødig mistænkeliggørelse af vores mæglere,« lyder det fra Poul Erik Bech.

LÆS MERE