Din bil sladrer om dig

Gnierne kører Skoda, velhaverne er vilde med Audi, SF’ere vælger Renault, mens charterturisterne lader Suzuki’en stå i lufthavnen, afslører FDM-undersøgelse af danske bilejere.

Vis mig din bil, og jeg skal fortælle dig, hvor meget du tjener, hvem du stemmer på, og om du kører selv eller tager charterflyveren på sommerferie. Vi kender denne måde at typebestemme hinanden på fra TVs livsstilsprogrammer, og nu følger FDM trop. Med udgangspunkt i forbrugerundersøgelsen AutoIndex 2007, har bilistorganisationen kortlagt en række typiske kendetegn for ejerne af de mest udbredte bilmærker herhjemme. Og det er spændende læsning. Både for politiske partier på stemmefiskeri, værksteder på udkig efter nye kunder eller måske bare dig, der vil være lidt klogere på naboen. Skal vi tro FDM, kan man nemlig liste adskillige hemmeligheder og overraskelser ud af vores valg af bil. Se bare her, hvordan FDM karakteriserer bilejerne fra Audi til VW.

Alfa Romeo

Højreorienterede bilentusiaster med fart på. Den typiske »Alfisti« elsker mere end nogen andre at køre bil. Gerne i en dyr model, for den giver mere magt i trafikken og siger meget om ens personlighed. Politisk befinder Alfa-ejere sig dog mest i højre vejbane: Over halvdelen stemmer på Venstre eller Konservative. Uddannelsen er ofte videregående, og hver fjerde er beskæftiget med IT. Slangen i paradiset er service på den elskede Alfa. Pålideligheden er lav, og Alfa-ejerne ligger i bund, hvad angår tilfredshed med det udførte arbejde på værkstedet.

BMW

BMW-ejerne er ikke blot de mest mærke-loyale, men strækker sig gerne langt for at få drømmebilen, selv om de egentlig ikke har råd. Til gengæld kører de meget, og er overbevist om, at de ikke blot ved mere end vennerne om biler, men også ejer det bedste bilmærke. At mærket måske udstråler arrogance, bekymrer de færreste BMW-ejere. Mange af dem har en høj indkomst, to biler og bor ofte i lejlighed. Syv af ti ser gerne, at der kommer EU-nummerplade på deres BMW.

Citroën

På det jævne eller comme ci, comme ca som de siger i Frankrig. Ni ud af ti Citroën-ejere bor i hus, har to eller flere børn og stemmer mere rødt end gennemsnittet. Seks ud af ti har kun besøgt en Citroën-forhandler i forbindelse med valget af bil, og det er måske dumt. I hvert fald er Citroën-ejerne blandt de mest utilfredse med bilens teknik, mens værkstederne får absolut dumpekarakter. Især Berlingo-ejere der samlet set er de mest utilfredse i AutoIndex.

FIAT

Begejstringen er til at overskue hos Fiat-ejerne. De vurderer ikke blot deres mærke til at være mindre attraktivt end andre, men er også de mindst tilfredse med selve bilen. Ejerstoltheden er også i bund, for Fiat-ejerne er de mindst tilbøjelige til at anbefale mærket til andre. De skal heller ikke selv nyde noget: Under halvdelen vil købe Fiat igen. Mere overraskende er Fiat-ejerne de mest villige til at betale ekstra for miljøvenlige biler.

Mazda

Biler uden brok hedder et gammelt Mazda-slogan, og det passer også på ejerne. De har kun få klager, men har som regel også kun en bil i husstanden og kører blot 10.-20.000 kilometer årligt. Hvis de da ikke tager bussen, for offentlig transport er ikke et fy-ord for Mazda-ejerne. Det er rust og støj i kabinen til gengæld. På disse punkter er utilfredsheden stor.

Mercedes

Velhavende selvstændige der ofte tjener mere end en million om året, kører meget i deres stjernebil, som de vurderer til at være mere attraktiv end gennemsnittet, men i øvrigt volder kvaler med rust og værksteder, der ikke overholder aftalerne. Mercedes-ejerne lyder næsten skizofrene, og er de første til at indrømme, at forholdet mellem pris og kvalitet er i bund. Til gengæld har 13 procent af dem råd og lyst til lidt afveksling, når Mercedes’en er til service: Så mange Mercedes-ejere har nemlig også en motorcykel hjemme i garagen.

Renault

Bløde værdier er i høj kurs hos Renault-ejerne, der ofte er familier med hjemmeboende børn, offentligt ansatte og vilde med Villy: Hver tiende Renault-ejer, dobbelt så mange som gennemsnittet, stemmer på SF. Renault-ejere er i øvrigt kræsne og besøger flere forhandlere inden købet. Måske derfor bliver de ofte skuffet. Dels over udgifterne til reparation og service, bilens teknik samt værkstederne. Særligt Megane-ejere er utilfredse.

Saab

Dedikation er nøgleordet for Saab-ejere, der er de næstmest tilfredse i undersøgelsen. Både privat og hvad angår biler: Hele 93 procent er gift, og over halvdelen har hjemmeboende børn. Uddannelsen er lang og jobbet vellønnet. Bilen scorer topkarakter for sikkerhed og daglig funktion, og selv om Saab-ejere ikke kunne drømme om at vælge en bil, der giver dem et arrogant image, mener de, at en Saab er mere attraktiv end andre mærker.

Seat

Smarte singler kører Seat. Hver ottende Seat-ejer bor alene og har ofte mod på at prøve noget nyt: Selv om bil, værksted og forhandler gør det jævnt godt, vil kun 44 procent købe Seat igen. Og 70 procent ønsker slet ikke et forpligtende forhold, men ville lease bilen, såfremt det var billigst.

Skoda

Hvad koster den? Sådan lyder det typiske spørgsmål for Skoda-ejere, der er undersøgelsens mest prisbevidste forbrugere med en veludviklet sans for kvalitet til prisen. Skoda-ejere vil dog godt betale lidt ekstra for at køre miljøvenligt, stemmer oftere på Helle Thorning end Anders Fogh og har som regel kun en bil i husstanden.

Ford

Tættere på gennemsnittet kommer vi ikke. Selv politisk afspejler Ford-ejerne ret nøjagtigt danskernes holdninger: Venstre er Ford-ejernes yndlingsparti, mens Socialdemokraterne, De Konservative og Dansk Folkeparti følger efter. Familien er også i højsædet: Flere end gennemsnittet bor i eget hus, er gift og har børn. Modsat myten mener Ford-ejerne i øvrigt, at deres biler er gode til at modstå rust.

Honda

Mærkeloyale og veluddannede. Sådan er Honda-ejerne, der enten har en videregående uddannelse eller er håndværkere. Korte uddannelser er et særsyn. Knapt hver fjerde er offentligt ansat og mange har hjemmeboende børn. Stoltheden over at eje en Honda er stor. Mange har besøgt flere forhandlere inden de valgte en Honda, som de til gengæld vurderer som mere attraktiv end andres. En synspunkt der underbygges af, at 72 procent vil vælge samme mærke igen.

Hyundai

Mærket for de beskedne bilejere, der også gerne tager bussen og S-toget. For Hyundai-ejerne er bilen mest et transportmiddel, der bare skal bringe dem billigst fra A til B. De kører mindre end gennemsnittet og scorer lavest, når det handler om nydelse ved bilen og muligheden for at vække opsigt. Hver fjerde Hyundai kommer dog på langtur hver sommer, når ejeren tager på campingferie. Hver femte er offentligt ansat.

Kia

Bundprop i AutoIndex fordi ejerne generelt er utilfredse med selve bilen og forhandlere. Sjovt nok, for Kia-ejerne vælger begge dele med omhu efter en grundig vurdering af, hvor de får mest for pengene. Miljø spiller også en stor rolle, men her føler hver fjerde Kia-køber sig efterfølgende snydt, fordi bilen ikke lever op til det lovede forbrug. Endelig er Kia-ejerne lige så røde som logoet: Hver tiende stemmer på Enhedslisten, hvilket er højeste score i undersøgelsen for partiet. Den modsatte fløj er dog også godt repræsenteret: Dansk Folkeparti får også en stemme hos hver tiende Kia-ejer.

Mitsubishi

Interessen for biler er i top blandt Mitsubishi-ejerne. Bare ikke for Mitsubishi. Selv om ingen andre i undersøgelsen læser så meget i bilblade, er det mere VW og Toyota som Mitsubishi-ejerne drømmer om. Kun 28 procent vil vælge Mitsubishi igen. Til gengæld er de trofaste socialdemokrater. Ingen andre mærker har højere andel af Helle Thorning-tilhængere.

Nissan

Hvis nogen tror, Nissan er mærket for småborgerlige firmabilister, kan de godt tro om igen. Tværtimod kører Nissan-ejerne mindre end gennemsnittet, vurderer mærkets prestigeværdi til at være under middel og stemmer oftere end gennemsnittet på partier til venstre for midten. Nissan-ejere har også den mindste tilslutning i undersøgelsen til udsagnet »bilen er min vigtigste hobby.«

Opel

Ejerne har gennemsnitlige erfaringer med det tyske traditionsmærke, der dog oplever stigende salgstal. Ejerne er ofte dedikerede »Opelanere«, der sætter sig ind i sagerne før køb. Alligevel besøger 65 procent af dem kun den Opel-forhandler, hvor de køber bilen, og andelen af ejere der ikke prøvekører andre mærker er også i top. Hver femte Opel-ejer ved ikke, hvad de vil stemme, men er ellers politisk gennemsnitlige.

Peugeot

Danmarks bedst sælgende mærke tiltrækker et bredt udsnit af danskere. Dog er der overvægt af Peugeot-ejere, der stemmer på Venstre og springer på cyklen, når de lader bilen stå. Og det gør de, når den skal på værksted. Peugeot er bundskraber i undersøgelsen når det gælder teknisk pålidelighed, mens værkstederne får næsten lige så lave karakterer. Oplevelser der gør Peugeot-ejere til nogle af dem, der er mindst tilbøjelige til at vælge samme mærke igen eller anbefale det til andre.

Suzuki

Den begejstrede friskfyr fra reklamerne står i skærende kontrast til Suzuki-ejerne, der ikke kan mobilisere den store entusiasme. Prestige, design og støjdæmpning af kabinen trækker ned, men det gør ikke så meget, for Suzuki-ejerne er ligeglade med, hvad andre mener om deres bil. I øvrigt lader de den stå i sommerferien: Suzuki-ejere er mest tilbøjelige til at tage charterflyveren sydpå. Vel hjemme igen hepper 11,3 procent af dem på Dansk Folkeparti.

Toyota

Danmarks mest tilfredse bilejere kører Toyota. Ikke fordi bilen kører godt. Hvad angår glæden ved at køre stærkt og overhale, ligger Toyota faktisk næstsidst. Til gengæld er der så udbredt tilfredshed med service, driftsomkostninger og det lave værditab, at hele otte ud af ti vil vælge Toyota igen.

VW

Danmarks tredje mest solgte bilmærker spænder vidt. Lidt færre VW-ejere end gennemsnittet er dog offentligt ansatte, hvilket passer fint med, at lidt flere til gengæld stemmer Venstre. VW-ejere er generelt så glade for deres bil, at otte ud af ti vil vælge samme mærke igen. Ikke mindst fordi de finder gensalgsværdien høj. Mange VW-ejere er til gengæld villige til at betale ekstra for at køre miljørigtigt.

Volvo

Tryghed er kodeordet for Volvo-ejere. Blot to procent af dem bor alene, hvilket gør Volvo til undersøgelsen mest »selskabelige« mærke. Ejerne er især begejstrede for bilens sikkerhed, gensalgsværdi og lave støjniveau, hvilket er med til at gøre mærket mere attraktiv for ejerne end andre bilmærker. Hver tredje Volvo-ejere har en videregående uddannelse, og politisk er de lige så borgerlige, som bilen er solid: Volvo-ejere stemmer som regel Venstre eller Konservative.