Dieselbiler i overhalingsbanen

Afgiftsomlægningen har medført, at det er blevet billigere at køre diesel selv ved forholdsvis små kilometertal. Og det kan ses på salgstallene for dieselbiler, viser ny statistik.

En Fiat Grande Punto er knap et par tusinde kroner billigere med 75 dieselheste end med 77 benzinheste. Foto: Scanpix Fold sammen
Læs mere

Det blev spået, at dieselbiler ville blive meget mere almindelige i det danske gadebillede, efter at regeringen omlagde registreringsafgifterne, så biler, der kører langt på en liter brændstof, blev billigere.

Og allerede nu kan man i de nyeste statistikker fra Danske Bilimportører se, at det kommer til at holde stik. Mens det samlede bilsalg faldt kraftigt i juni måned i år i forhold til året før, så udgør dieselbilerne en langt større del af de solgte personvogne.

I juni 2006 udgjorde dieselandelen 26,8 procent, mens det samme tal var steget til 36,2 procent i år. Men generelt i 2007 er andelen af dieseldrevne personvogne steget fra 24,7 procent af de samlede personvognssalg sidste år til 30,1 procent i år et tal, der vil vokse yderligere, hvis udviklingen fra 1. halvår fortsætter.

Økonomisk set er der to fordele ved dieselversioner. Dieselbiler kører omkring en tredjedel længere på en liter brændstof end en tilsvarende benzinbil med samme ydelse, og samtidig er diesel omkring 20 procent billigere end benzin. Og efter afgiftsændringer koster de ofte kun en smule mere end benzin-søsteren.

Tager man f.eks. en Fiat Grande Punto med en 1,3 JTD så koster den i øjeblikket 144.615 kr., mens den i benzin-udgaven koster 146.394. Det betyder, at det er billigere at køre diesel straks selvom ejeafgiften på dieseludgaven er marginalt større. Andre mindre dieselbiler kan med fordele anskaffes med kilometerbehov omkring de 10.000 om året.

Selv om det lavere brændstofforbrug for en kørt kilometer giver miljøfordele i kraft af mindre CO2-udledning, der er medvirkende til den globale opvarmning, så er det ikke fryd og gammen det hele. Danmarks Miljøundersøgelse kontaterer i sit seneste nyhedsbrev, at de flere dieselbiler stoppet faldet i forurening med det sundhedsskadelige NO2, kvælstofdioxid, i byluften. Samtidig er langt fra alle dieselbiler med partikelfilter, og også på den konto bliver forureningen større. Dog er der i kølvandet på afgiftsomlægningen givet et ekstra fradrag til dieselbiler med partikelfilter, så de bliver mere attrative at købe. Men først fra 2011 bliver det lov, at alle dieselbiler skal være udstyrede med filter.

Danmark halter langt bagefter andre europæiske lande, når man ser på det samlede antal dieselbiler. Mens der i lande som Østrig, Frankrig og Belgien er omkring halvt af hvert, så er det kun 12,7 pct. af den danske personbilpark dieseldrevet.

Men tallet er dog steget med mere end 50 procent siden 2003, hvor andelen var på beskedne 8,3 procent.

»Dieselbiler er dyrere end benzinbiler, og i Danmark har afgiften gjort dem endnu dyrere. Det forklarer, hvorfor der er solgt færre i Danmark end i andre lande,« siger udviklingschef Niels Damkjær, De Danske Bilimportører.

2003 Samlet personbilbestand: 1.894.209 Dieselandel: 8,3%

2004 Samlet personbilbestand: 1.914.370 Dieselandel: 9,6%

2005 Samlet personbilbestand: 1.961.162 Dieselandel: 11,0%

2006 Samlet personbilbestand: 2.013.899 Dieselandel: 12,7%

Nyregistreringer Juni 2007: 14.650 Dieselandel: 36,2%

Nyregistreringer 1. halvår 2007: 76.779 Dieselandel: 30,1%

Nyregistreringer Juni 2006: 16.811 Dieselandel: 26,8%

Nyregistreringer 1. halvår 2006: 81.564 Dieselandel: 24,7%