Ud at træne i det fri

Flere motionister springer ud på græsset og træner under blå himmel. Det har fitnesscentrene også bemærket og tilbyder derfor flere udendørs aktiviteter.

Powertræning i Holte. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Bech
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Glem alt om løbebånd, høretelefoner og svedige kroppe i små haller og fitnesscentre. Flere motionister springer ud i det blå og træner i den friske luft.

Nogle fitnesscentre forsøger at imødekomme det behov ved at have udendørs styrketræningsbaner tilknyttet, mens andre har indført aktiviteter, som foregår på græs, grus – og vigtigst af alt under den skinnende sol.

Hos fitnessdk mærker man den stigende interesse for udendørs træning, siger marketingprojektleder Kirk Rønler.

»Vi kan mærke, at efterspørgslen stiger i takt med, at det bliver bedre vejr, men også generelt fordi udbuddet af udendørstræning er blevet større. Samlet set er der øget fokus på motion i samfundet. Hold som eksempelvis Functional, fdk Cross og træning på den militære forhindringsbane plejer at være en stor succes,« siger han.

En anden stor fitnesskæde, Fitness World, melder også om en større interesse for motion i det fri.

»Vi kan se, at der er stor efterspørgsel på udendørs motion, og efterspørgslen har været større i år end sidste sommer og forår. Vi har allerede haft nogle, som har motioneret nogle timer udenfor. Vi kan også se på centrenes facebooksider, at der er medlemmer, som spørger, om træningen kan blive rykket udenfor, når vejret er godt. Jeg tror bestemt, at medlemmerne er mere opmærksomme på det og vil helt vildt gerne træne udenfor, såfremt vejret tillader det,« fortæller Louise Ager, uddannelses- og konceptudviklingsansvarlig hos Fitness World.

Og endnu flere vil følge trop i takt med, at vejret bliver bedre, fastslår lektor Laila Ottesen, der forsker i idrætssociologi ved Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet.

»Kigger man overordnet på det, kan man se, at naturen er den foretrukne idrætsfacilitet blandt danskerne. Vi sidder næsten alle sammen indenfor hele dagen på grund af vores arbejde, og derfor vil vi gerne ud, når vi har fri. Folk vil gerne høre fuglene synge, se blomsterne springe ud og lugte græsset. Man kan se det som en stigende tendens, i begyndelsen gik fitnesscentrene ikke ud, men i dag har de taget det udendørs rum til sig med parkour, rulleskøjter samt crossfit, og det vil vi komme til at se mere af,« siger hun.

Der er ingen tvivl om, at naturen kalder. Forskningen viser også, at det er blevet mere populært at træne med skovbunden under vores fødder.

I KRAM-undersøgelsen 2010 (Kost, Rygning, Alkohol og Motion) fra Statens Institut for Folkesundhed svarer omkring 40 pct., at de ofte motionerer i skoven og andre grønne områder tæt på hjemmet, og lige så mange svarer, at de motionerer udenfor tæt på bopælen på gader, veje, fortove og lignende.

Til sammenligning er de mest populære steder at motionere indendørs i et motions- eller fitnesslokale, hvor 24 pct. ofte motionerer, og hjemmet, hvor 21 pct. ofte motionerer.

I 2011 bekræftede endnu en undersøgelse fra Idrættens Analyseinstitut (Idan), at naturen er den mest populære arena for idrætsaktivitet blandt voksne.

Her viste det sig, at mere end hver tredje voksne dansker dyrker en eller flere former for idræt i naturen. Cirka hver tredje er aktiv på veje, fortove og lignende, mens cirka hver fjerde er idrætsaktiv i fitnesscentre.

»Når man kommer ud i naturen, er der en ekstra dimension i form af velvære og frisk luft som modpol til et stresset hverdagsliv, hvor man sidder bag computeren. Det giver i hvert fald noget andet i en tid med meget fokus på mindfulness, vejrtrækning og ro. Det har i en længere periode været trendy, at tingene er naturlige i forhold til økologi, hjemmebag og de her ideologiske værdier, som spiller meget godt sammen med at dyrke idræt i naturen,« siger Maja Pilgaard, idrætsanalytiker hos Idan og medforfatter til undersøgelsen »Danskernes motions- og sportsvaner«.

Tendensen med den populære udendørsmotion har fået kommunerne til at investere i udendørsfaciliteter, og derfor har de flere steder opgraderet adgangen til kajak, roning og havnebade med fokus på helårs badning, siger Maja Pilgaard.

Undersøgelser viser også, at tilgængeligheden og afstanden til naturen er afgørende for, om den bliver brugt. Derfor har Naturstyrelsen arbejdet på at gøre naturen mere tilgængelig og brugbar.

»Vi har etableret en masse aktiviteter, motionsruter og naturlegepladser i naturen, for at folk kan komme til at motionere. I begyndelsen var der ikke mange, der brugte det, men siden er det blevet meget populært. Vi kan faktisk konstatere, at der er et betydeligt større antal, der bruger naturen til motion nu, end de gjorde for 20 år siden,« siger Lars Bendix Poulsen, der er forstfuldmægtig hos Naturstyrelsen.

Naturstyrelsen forvalter ca. 30 pct. af de danske skove, og ud fra egne observationer, brug af hjemmesiden, aftaler med klubber, antal ansøgninger om løb mv., siger styrelsen, at antallet af personer, som motionerer, f.eks. løb eller cykling, er steget betydeligt, især siden 2000.

»Vi har også bygget nye naturområder, fordi folk bruger den natur, der er nærmest. Vores aktiviteter er meget afhængig af, hvor langt vi har til et naturområde. Derfor har vi lavet bynære skove ved f.eks. Høje Tåstrup, Greve, Skævinge og Ølstykke,« forklarer han.

Det er ikke kun godt for kuløren og fysikken at dyrke motion i solen, men også for psyken, siger idrætspsykolog Jens Hansen, der er træneruddannet og tidligere divisionstræner i håndbold.

»Det kan være hårdt at stå i et center og løbe på et løbebånd, når der ingen variation er. Der er ingen sanseindtryk, som gør, at man bliver afledt fra den bevægelse, man er i gang med. Man kan bryde monotonien med udendørssport, fordi vejret og udfordringerne er forskellige. Den friske luft og fornemmelsen af at være ude i det fri gør noget ekstra godt for vores krop og psyke,« siger han.

»Udendørs træning hjælper også imod ensomhed, fordi man bliver udfordret, når man træner udenfor med andre. Så skal man lige løfte en person eller hjælpe vedkommende med at klatre op i et træ. Vi har meget mere brug for hinanden ude i naturen, end når vi står i et fitnesscenter.«