Tre øvelser til at styrke din vejrtrækning

Yogainstruktør Simon Krohn præsenterer her tre øvelser, som kan skabe ro i kroppen og hjælpe med at geare ned.

Fuld yogisk vejrtrækning demonstreret af Simon Krohn. Fold sammen
Læs mere
Foto: David Leth Williams

Fuld yogisk vejrtrækning
Teknikken »vækker« de forskellige vejrtrækningsmuskler, får dig til at trække vejret dybere og skaber ro i kroppen.

  • Øvelsen kan laves siddende eller liggende, men den er lettest, hvis du ligger på ryggen med en pølle under nakken og det øverste af ryggen. Puden hjælper med at hæve selve brystet.
  • Afspænd dit ansigt og fordyb din vejrtrækning.
  • Lad  først indåndingerne skabe udvidelse omkring maven og derefter bevæge sig opad, så du fylder brystkassen nedefra og afslutter indånding helt oppe ved kravebenene.
  • På udåndingerne lukker du luften ud oppefra og ned, så du starter ved kravebenene og slutter ved maven.
  • Træk vejret på denne måde i ca. fem minutter og mærk derefter effekten i din krop.

Vekselvejrtrækningen
Denne ældgamle teknik har til formål at give dig en følelse af ro og balance. I yogatraditionen anses den ofte for at være en af de vigtigste vejrtrækningsteknikker.

  • Sid med rank ryg og afspænd dit ansigt.
  • Du skal trække vejret skiftevis gennem de to næsebor, og det kræver selvfølgelig, at du ikke er alt for snottet. Hvis der er fri passage i begge sider, kan du løfte din ene hånd og skiftevis åbne og lukke for de to næsebor.
  • Begynd øvelsen med en indånding gennem det venstre næsebor, og ånd derefter ud gennem det højre. Ånd nu ind igennem det højre, og ånd ud igennem det venstre. Fortsæt på denne måde.
  • Træk vejret stille og roligt med denne teknik i omkring fem minutter. Hvis armen bliver træt, kan du bare skifte arm undervejs.

Giv slip på udåndingerne
Denne teknik er lavet til at give slip på anspændelse, og den kan hurtigt hjælpe dig med at geare ned.

  • Sid med rank ryg og afspænd dit ansigt.
  • Træk vejret ind gennem næsen og fyld dine lunger så meget, at det når at blive lidt anspændt.
  • Hold nu vejret med denne anspændelse, mens du tæller til fire.
  • Åbn derefter din mund og lad udåndingen foregå som et suk gennem munden.
  • Træk vejret på denne måde i et par minutter, og fokusér på kontrasten mellem anspændelse og lettelse, når du giver slip på udåndingerne.