Ti gode råd til at undgå hårtab

Er du bange for at blive tyndhåret? Eller er månen allerede ved at bryde frem på din isse? Så læs her de største grunde til hårtab samt ti gode råd til, hvordan du kan beholde håret på hovedet.

. Fold sammen
Læs mere
Foto: Foto: Colourbox

Overforbrug af føntørreren, shampoo og kemikaliefyldte stylingprodukter er blandt de største grunde til, at vores naturlige hårstruktur bliver ødelagt og hårrødderne slidte.

Det skriver den amerikanske hjemmeside AskMen.com, som har samlet ti gode råd til, hvordan man kan forebygge hårtab og afhjælpe problemet, hvis det allerede er sket.
 
Her følger de ti råd:

1. Tør ikke håret for meget

Hvis du blæser dit hår tørt med en varm hårtørrer hver eneste dag, slider du på de hårdannende follikler i underhuden. De samme kan ske, hvis du har en sparsom hårpragt og skrubber hovedbunden hårdt med et håndklæde. Dub håret forsigtigt med et blødt håndklæde, og efterlad gerne lidt fugt omkring hårrødderne.

2. Undgå daglig brug af shampoo og balsam

De færreste har brug for at vaske håret hver eneste dag. For meget shampoo og balsam på daglig basis kan ødelægge hårets naturlige struktur. Hvis du ønsker at gå i bad hver dag, så drop shampoo og balsam hver anden dag. 

Læs også:

Mænd bliver mest tykke efter skilsmisse
Sådan får mænd succes med alt
Ingen panik, mand

3. Pas på kemikalier i hårprodukter

Parfume og kemikalier i hårplejeprodukterne kan gøre større skade end gavn. Vælg derfor økologiske, parfumefri og allergitestede hårplejeprodukter for at være på den sikre side.

4. Langt hår kan stresse hårrødderne

Hvis dit hår er meget langt, vejer det mere, og det kan stresse hårrødderne. Samtidig kan langt hår gøre begyndende skaldethed mere tydelig, end hvis du vælger en kort frisure. Søg gode råd ved din frisør eller barber.

5. Red ikke håret mere end højest nødvendigt

Overforbrug af kammen eller hårbørsten slider på hårets struktur og river i rødderne. Brug dine fingerspidser til at forme dit hår og udrede filtrede knuder som et alternativt til børsten ind i mellem.

Følg også sundhedsstoffet på Facebook

6. Undgå overforbrug af stylingprodukter

For mange stylingprodukter såsom gele, hårspray og hårskum kan udtørre håret og fjerne de naturlige olier, der gør håret sundt. Hvis dit hår er skadet og slidt, så overvej helt at droppe stylingprodukterne i en periode, så dit hår kan rehabilitere.

7. Hatte og hestehaler slider på håret

Dagligt brug af hatte, kasketter og tørklæder slider på håret på samme måde, som hvis man tørrer håret hver dag med en hårtørrer eller skrubber det hårdt med et håndklæde. Det samme gør frisurer som fletningerne og stramme hestehaler. Løsthængende hår udsættes for mindst slid.

8. Din kost afspejler din hårpragt

Nedslidt, skadet hår er ofte en god indikator på, at dine kostvaner er usunde. En varieret kost med masser af både kød, frugt, grøntsager, groft brød og ikke mindst masser af vand vil hjælpe til at styrke dit hår. Du kan også overveje at tage vitamintilskud. Mangel på jern og B-vitamin i kosten kædes ofte sammen med hårtab og skadede hårrødder.

9. Drop bekymringerne om dit hårtab

Lad være at spekulere og bekymre dig for meget, hvis du begynder at blive tyndhåret. Følelsesmæssig stress kan bidrage yderligere til hårtab. Accepter bare, at det sker. Ofte er skaldede isser og hårtab genetisk bestemt.

10. Gør noget ved dit hårtab i stedet for at lade stå til

Især mænd har en tendens til bare at opgive kampen, hvis deres hårpragt begynder at svinde ind og efterlade bare pletter på hovedbunden. Men der kan være medicinske grunde til, at man mister håret, såsom problemer med skjoldbruskirtlen. Tal med din læge, hvis du oplever uforklarligt stort hårtab.

Kilde: Ask men