Tabte 63 kilo ved at spadsere: Kom i form – uden træning

ArneEfter

Snør traveskoene og få en smallere talje. Med en lille indsats i hverdagen får du store resultater

Du behøver ikke at løbe maraton eller leve af gulerødder og kildevand, hvis du vil tabe dig. Meget mindre kan gøre det.

Log in på B PLUS og læs hvordan 43-årige Arne Kjær fra Amager tabte sig 63 kg, efter han begyndte at spadsere.

Det får du i denne PLUS-pakke:

  • Artikel: Små skridt
  • Tabte 63 kilo med hverdagsmotion
  • Grafik over Arnes utrolige vægttab
  • 9 gode råd til hvordan du helt enkelt kan tabe dig

 

Modtag det ugentlige nyhedsbrev fra B PLUS her.


Snør traveskoene og få en smallere talje. Med en lille indsats i hverdagen får du store resultater

Du behøver ikke at løbe maraton eller leve af gulerødder og kildevand, hvis du vil tabe dig. Meget mindre kan gøre det.

Faktisk viser forskningen, at selv små livsstilsændringer har en stor effekt. Blandt andet noget så simpelt som at rejse sig fra skrivebordet i ny og næ.

Et forskningsprojekt fra Nhanes (US National Health and Nutrition Examination Survey, red.) har afsløret, at rejser man sig fra sit stillesiddende arbejde en gang hver halve time, så er gevinsten både en smallere talje, lavere kolesterolniveau og et mere stabilt blodsukker sammenlignet med, hvis man bliver siddende.

Teorien er, at musklernes evne til at optage og omsætte sukker og fedt falder, når man sidder stille. Overskuddet ender i fedtdepoterne på maven, som belaster dine organer.

»Det giver god mening at tænke småbevægelserne ind i sin hverdag. Jo mere man rører sig, des større er energiforbruget, og desto mere taber man sig,« siger Henrik Duer, træningsekspert og cand.scient. i idræt.

Han forklarer, at en utrænet kvinde med stillesiddende arbejde, der begynder at træne tre gange om ugen, maksimalt kan smide et par hundrede gram ugentligt via træningen.

»Derfor kan man maksimere sit vægttab ved at huske småbevægelserne,« understreger han.

Ifølge eksperterne - og Henrik Duer - er stillesiddende arbejde en af de største udfordringer for folkesundheden.

»Generelt bevæger vi os mindre, men spiser det samme,« forklarer han.

Aktive pauser

Man er i farezonen, hvis man ikke bevæger sig mindst 30 minutter om dagen.

»Så skal man skrabe al den motion sammen, man kan i løbet af dagen. Tage trapperne i stedet for elevatoren, tænke aktive pauser ind i arbejdsdagen eller gå en runde omkring bygningen.«

Det vigtigste er, at det skal være nemt. Derfor anbefaler Henrik Duer, at man åbner døren og går en tur. Det samme gør 43-årige Arne Kjær fra Amager, der tabte sig 63 kg, efter han begyndte at spadsere.

--- OOO --- OOO --- OOO ---

TABTE 63 KILO MED HVERDAGSMOTION

Arne, vil du gerne dø før din mor? Spørgsmålet kom fra en trænerkollega i håndboldklubben. På det tidspunkt tog han sin beslutning. Arne Kjær ville tabe sig.

Med god grund. Vægten var faretruende tæt på 170 kg. Det er knap et år siden. Siden da er kiloene raslet af regnskabsassistenten fra Amager.

»Hvis jeg gerne ville opleve min 50 års fødselsdag, så skulle der ske noget. Jeg havde alle de typiske følgesygdomme, der i sidste ende kunne koste mig livet,« siger Arne Kjær.

Ved hjælp af simpel hverdagsmotion - og en kostomlægning - er det foreløbig lykkedes ham at tabe sig 63 kg. Nu er han tæt på målsætningen om at nå under 100 kg inden juleaften. Han fortæller sin historie for at vise andre i samme båd, at det kan lade sig gøre. Endda med ret enkle midler.

»Før spiste jeg masser af junkfood. En sandwich og en cola til frokost. Det samme om aftenen i bilen på vej til håndboldtræning og masser af cola i løbet af dagen. Jeg tog elevatoren, selv når jeg kun skulle op på 1. sal,« fortæller den 43-årige regnskabsassistent.

Simpel opskrift

Arne Kjærs opskrift er simpel: Gåture. Helt almindelige traveture. I byens parker eller ved den lokale strand. Samt alle de ’gratis meter’, han kan skrabe sammen i løbet af dagen. Efter han droppede de tre daglige liter cola, tabte han sig hurtigt otte kg.

Et slankeophold på Kursuscenter Struer gav ham de nødvendige værktøjer til sit nye liv. Undervisning i sund livsstil samt viden om kost og motion. Særligt ét godt råd brændte sig fast.

»Gør det, du kan se dig selv gøre resten af livet. For mig betyder det noget så almindeligt som traveture. I begyndelsen kunne jeg kun gå 400 meter. Nu er min rekord 25 km.«

Derfor begyndte Arne Kjær at gå ture. I dag spadserer han to-fire gange om ugen. Til hverdag typisk fem-syv kilometer og i weekenden en længere tur på op til 12 km. Til hverdag sørger han for, at aftensmaden står klar, når han kommer sulten hjem. På den måde undgår han at falde for de hurtige kaloriers fristelser i supermarkedet eller kiosken.

»Det kræver kun en lille smule planlægning. Hver søndag ser jeg på, hvordan den kommende uge ser ud, så der er tid til gåturene samt aftensmad parat.«

Sådan så Arne Kjær ud i sine velmagtsdage, før han begyndte at hverdagsmotionere. Vægten var tæt på 170 kg. Foto: Privat Fold sammen
Læs mere

Kiloene raslede af

I begyndelsen raslede kiloene af. Efter han er kommet tættere på målet, er kurven fladet ud. Derfor er han blevet ekstra opmærksom på hverdagsmotion og de ’gratis meter’. Det hele tæller i kalorieregnskabet. Han tager trappen i stedet for elevatoren. Parkerer 250 meter længere væk fra arbejdspladsen. Går en tur rundt om blokken, før han låser sig ind. Står op i stedet for at sidde ned hele tiden.

»Jeg havde aldrig drømt om, at det kunne være så nemt. Jeg tænkte jo, at det var helt uoverskueligt, når jeg læste succeshistorier om folk, der havde tabt sig.«

Arne Kjær føler, at han har fået livet tilbage. Det modsatte køn ser atter hans vej, og han har fået mod på at finde en kæreste.

»Hemmeligheden er at tage små skridt. Det ene tager det andet, og pludselig er man tæt på målet,« lyder det fra Arne Kjær.

Arne Kjær i dag. Et andet menneske og 63 kg lettere. Fold sammen
Læs mere